ארבעה דורות של חקלאות – הכירו את אורי משלי, מנהל גד"ש יוטבתה

ראיון עם אורי משלי, מנהל גד"ש יוטבתה

ספר קצת על עצמך

אני דור רביעי של חקלאים באיילת השחר, ויש האומרים שכבר בגיל שנה התחילה האהבה שלי למקצוע. עבדתי מגיל צעיר בחקלאות, כולל כמה שנים טובות בצבא, ולאחר 12 שנה חזרתי לאיילת השחר ולתחום שאני כל כך אוהב. במהלך השנים, התעסקתי גם במטעים וגם בגד"ש.

אני חבר קיבוץ יטבתה ונשוי לענת, מורה בבית ספר האזורי. יש לנו 4 ילדים, ארבעתם בצבא, שלושה בקבע ואחת מתגייסת, כולם עבדו בחקלאות ומקווה שמתישהו יחזרו כמו שאני חזרתי לחקלאות.

איך המשפחה הגיעה לתחום החקלאות?

סבא של אבא שלי היה רב בצבא הפולני, וכשהוא ברח הוא הגיע לישראל והתחבר לאיילת השחר. הוא התחיל להתעניין בחקלאות, וכך קרה גם עם סבא שלי אשר נדבק גם הוא במחלה – בשנות העשרים באיילת השחר, לא יכלת לעסוק בתחום אחר. 

שנים עברו, ואין ספק שהוא נחשב לחקלאי הרציני יותר בשושלת. הוא עבד במרכז הפלחה באיילת השחר, והתעסק באיקלום החיטה כבר מהשלב שהיא הייתה פרא כד שהוא הצליח לכוון אותה לאגרוטכניקה של קומביינים. בנוסף לכך הוא גם עבד במכון הוולקני, ואחריו הלכנו כולנו לתחום. 

לאבי לא הייתה ברירה והוא לא יכל לסרב לדרישתו של סבי, אך כשזה הגיע אליי – נדבקתי מסבא שלי. אמנם הוא מת כשהייתי צעיר מאוד, אך הספקתי לטעום חיטה ולהיקשר למקצוע.

מה הם התחומים בהם אתה עוסק במהלך עבודתך?

אני בעצם המרכז של השלחין שזה גידולים הגדלים בעזרת השקייה.
אנו מגדלים חוחובה, בצל, תפוחי אדמה ושום.
יש גם חממת חסה בתוך הגזרה שלנו שהיא חצי בבעלותנו, אנחנו מגדלים גם אבטיחים וחיטה לחציר, והשלחין ביטבתה אחראי גם על כל משק המים של יטבתה. בעברי הייתי איש מיכון, וזה בעצם עדיין שאר העיסוק היומיומי שלי, ועבורי הוא כמו חמצן לנשימה.

המשק ביטבתה הוא קטן – אין לנו מיכון חקלאי כמו בכל היישובים, הענף הוא קטן יחסית עם 10 עובדים, אז אין אפשרת להחזיק צוותי מיכון ובעצם, הצוות עושה את הכל. משק יטבתה הוא רבגוני עם מעל 6,000 דונם של חקלאות, אבל בפועל אפשר לגדל בשנה רק 1,000 כי אין מים. 

איך נראה יום העבודה שלך?

אני מתחיל את היום בארבע בבוקר. בגלל מזג האוויר פה הסדר יום מתחלק לפי עונות קיץ וחורף, אבל תמיד יש במה לטפל.

בקיץ אני קם בארבע, יושב קצת על המחשב כדי לבדוק מיילים וחשבונות. בחמש אני פוגש את הצוות ומחלק את העובדים למשימות השונות. לאחר מכן, אני הולך לעשות סיבוב בשדה על האופניים במסע של בערך 20 קילומטר, ואז אני מתחיל את יום העבודה הרגיל שהוא מעבר בין הצוותים שעובדים, טיפול בכל התקלות, הרבה עבודה בענייני מים – משאב חשוב משאין כמותו באזור הצחיח. יש לי פגישות עם אגרונומים בהן יושבים על תוכניות, ובסביבות אחת הצוות חוזר הביתה ואני חוזר למשרד עד ארבע. בשעות הללו אני משתדל לפתור את רוב הבעיות, כדי שלמחרת יוכלו לחזור לעבוד בשלווה, ובנוסף אני גם מתעסק בכל האחזקה של השלחין.

בחורף, סדר היום משתנה: אני ממשיך לקום בארבע, ועד שבע אני סוגר את כל ענייני המשרד כולל סיור אופניים בשדה ומעבר בכל החלקות. בשבע אני פוגש את הצוות ומחלק את חבריו לעבודות, ואז נכנס ליום עבודה רציף עם הצוות עד 4 אחרי הצהריים. בערב מתחילות הבעיות, ואנו מתחילים לטפל בהן כדי להקל על יום המחרת.

מהו ענף החקלאות בשבילך? 

חקלאות זו דרך חיים ושמירה על גבולות מדינת ישראל, מה שממזמן לא ברור לאנשים החיים במרכז הארץ. מדובר קודם כל בביטחון המזון של מדינת ישראל, ורק אחר כך מדובר במקור הפרנסה שלי.