למה לא למלא מים לצמיגים רכים?

    מחבר:
  • שלמה שמואלי

מפרסום של היצרן BKT 12.22 – שנים רבות היה מקובל למלא מים בצמיגים, במקום או בתוספת למשקלות. כך אפשר להגדיל את התאחיזה בקרקע ואת כוח הגרירה

בימינו, כשהצמיגים הרכים תופסים חלק ניכר מן ההיצע של הצמיגים החקלאיים ואלה הרכים מאוד (VF), הולכים ונהיים נפוצים יותר ויותר, חשוב להבין מדוע לא למלא בהם מים כבעבר.

הרעיון שעומד בתיכנון של הצמיגים הרכים, הוא שהצמיג יוכל לפעול בלחץ אויר נמוך. לשם כך הוא מתוכנן עם דפנות רכות שיכולות להתגמש ללא נזק. כל זה מאפשר לו להילחץ באיזור המגע עם הקרקע ולהגיע לשטח מגע גדול עם הקרקע עם הידוק נמוך.

לעומת זאת, צמיג רגיל מלא מים, משיג תאחיזה טובה, אבל תוך שטח מגע מוקטן והידוק קרקע גדול יותר.

BKT, יצרנית הצמיגים הגדולה, מייצרת גם צמיגי VF ומוסיפה, בנוסף לסיבות שמניתי קודם, גם הסבר פיזיקלי חשוב. בצמיג ללא מים נפח הצמיג המלא אויר, מאפשר לאויר להידחס ולצמיג להתרחב בשטח המגע המוגדל. כך אפשר להשיג את המטרות שלהן הצמיג תוכנן. לעומת זאת בצמיג ממולא מים, נשאר רק כרבע מן הנפח לאויר. נפח קטן זה אינו יכול להידחס בלחץ נמוך, כמו הנפח הגדול. לפיכך הלחץ בו גדול יותר וההתרחבות בשטח המגע עם הקרקע קטנה, לעומת אותו צמיג ללא מים. כך תוספת המים לא רק שתשיג את התוצאות המקוות, אלא רק את התוצאות ההפוכות.