חברת קטרפילר השיקה טרקטור מהפכני בעל הנעות חשמליות שלדבריה צורך כ-30% פחות דלק ועולה בביצועיו על טקקטורים מכאניים רגילים
מאת: שלמה שמואלי, מפרסומי חו"ל
אמנם עניין זה אינו קשור ישירות למיכון החקלאי, אך הוא מובא כאן משתי סיבות. ראשית, מבחינה טכנולוגית, יש כאן פריצת דרך משמעותית מאוד, ושנית, יש להניח שטכנולוגיה זו תמצא את דרכה גם לטרקטורים הזחליים והאופניים בחקלאות.
בימינו, הולך העולם ומתמלא במכוניות היברידיות. לאחרונה מופיעים בשוק גם טרקטורים אופניים בעלי מעביר כוח חשמלי ויציאות חשמליות. מתברר, שטכניקת החשמל קורצת גם ליצרני טרקטורים זחליים גדולים.
אחד הראשונים בנושא זה הוא הטרקטור D7E של קטרפילר. לפי מה שפורסם עד כה, נדרש צוות של 500 מהנדסים ו-10 שנים לתכנן את הטרקטור המהפכני הזה, שהוא לא טרקטור היברידי, אלא בעל הנעות חשמליות, מה שנקרא בקטרי רכבות: "דיזל אלקטריק".
המנוע בעל 239 כוחות הסוס מפעיל גנרטור גדול, שמפיק 300 אמפר בזרם חילופין ובמתח של 480 וולט. ממיר גדול הופך את זרם החילופין לזרם ישר במתח גבוה, אשר מניע את המנועים השונים. ההינע לזחלים מבוצע על ידי שני מנועים חשמליים, אטומים לאבק ומקוררים בנוזל. אפילו הרמת הסכין והורדתו מבוצעת על ידי מנועים חשמליים מיוחדים. בנוסף לכל אלה, החשמל מנוצל, כמובן, גם לכל הבקרות ולמיזוג התא, דרך ממיר קטן למתח של 12 וולט.
לפי פרסומי החברה, ה-E7D צורך כ-30% פחות דלק מן ה-K27D המכאני הרגיל, אף על פי שהוא אפילו עולה עליו בביצועים.
השרטוט המצורף מראה בסכמה כיצד הטרקטור בנוי.