לפני שנגיע לתחכומים, חשוב לחזור ולהתחיל מחדש בכיול של המפזרות
אם נכפיל את מהירות הנסיעה בקמ"ש, ברוחב הפיזור במטרים, נקבל את ספיקת השדה בדונמים לשעה. כעת אם נכפיל את ספיקת השדה בכמות הדשן לדונם, נקבל את כמות הדשן, שהמדשנת צריכה לפזר בשעה (או בדקה, אם נחלק את התוצאה ב-60). כדי לכוונן את המדשנת לספיקה כדאי להיעזר בספר ההוראות, אך מכיוון שלדשנים שונים, יש משקל סגולי שונה ואפילו אותו דשן, משקלו הסגולי משתנה ביום גשום ולח, לעומת יום חם ויבש. לכן חשוב עבור הכיול הסופי, לבדוק בדרך מתאימה את הספיקה ביחידת זמן. למי שיש אפשרות להשתמש במשקל גשר, יהיה קל ונוח להגיע לתוצאה הנכונה במהירות ובקלות.
רק אחרי כל אלה, אפשר להתחיל לנסוע בשדה, במרווחים הנכונים ובמהירות הנכונה, ולפזר את הכמות הנכונה של הדשן בשטח. כל עוד השטח מישורי ודי חלק, לא תהיה שום בעיה ביישום הנכון. אבל, אם השטח כולל גבנונים, שיפועים וחריצים שמשפיעים על מהירות הנסיעה, הפיזור הנכון ישתבש. אם המהירות תקטן, יתפזר יותר דשן ביחידת שטח. מאידך, אם בירידה המהירות תגדל, יתפזר פחות דשן ליחידת שטח. בשליטה ידנית, קשה מאוד ובלתי סביר לקבל תוצאה מדויקת. זו הסיבה שייצרני המפזרות הגדולות, מפתחים טכנולוגיות, שיעשו את המשימה באופן אוטומטי ומדויק.
אביא כאן את הדרכים השונות, שבהן בחרו שני יצרנים מאירופה, כדי לשלוט על הפיזור בתנאים המשתנים.
חברת AMAZONE
במפזרת מדגם ,ZA-X פועלת מערכת בשם: Eazyset 2. המסוף שבתא הנהג, שולט על גודל הפתחים, שדרכם הדשן נופל על הדיסקים. השינוי נעשה במקביל ובייחס ישר לשינוי המהירות. לכן הנהג יכול להגדיל ולהקטין את המהירות, מבלי שזה ישפיע לרעה על הפיזור הנכון. את המהירות, יכול הנהג לבדוק באמצעות כבל מן הממסרה, או מן האנטנה של ה- GPS. המערכת יכולה לאפשר לנהג להפעיל ולהשבית צד אחד של המפזרת, בפיזור בשולי השדה, או בקצות פסי פיזור שמגיעם לקצה השטח בזווית חדה (קלינים).
חברת SULKY
במפזרות מהדגמים +40X ו- +50X, פועלת המערכת שנקראת: speed control. היא פותחה ופועלת עם תוכנת ISObus ונתוני מהירות נסיעה, שמתקבלים מה- GPS.
בטכניקה זו, מהירות הסיבוב של הדיסקים לא משתנה. מה שמשתנה הוא המקום בדיסק, שעליו נשפך הדשן. לפי הנטען מובטח פיזור אחיד גם כאשר הטרקטור מאט או מחיש את המהירות.
מערכת זו, זכתה במדליית כסף בתערוכת SIMA האחרונה.