התפיסה החדשה של "שטייר"

    מחבר:
  • שלמה שמואלי

עפ"י רשימה בעיתונות אירופה 1.22 – כבר בתערוכת אגריטכניקה 2019, הדהימה חברת שטייר את המבקרים, בטרקטור ההיברידי שנקרא "קונספט" או תפיסה

היא גם תכננה להציג עוד "עוצר נשימה" אחד בתערוכת אגריטכניקה 2022, שנדחתה בגלל המגפה בעולם.

ב"קונספט" החדש, המנוע אינו צמוד לגנרטור, כמו בזה הקודם. הוא שונה בכך שהחשמל משמש בו מעין כיסוי להעברת כוח מקובלת, כי אין בו מנועים חשמליים באופני ההסעה. טכנולוגיה זו, יכלה להשתמש גם בממסרה רציפה, אבל מתכנני שטייר, העדיפו להשתמש בממסרה כפולת מצמדים*.

תכנון של ממסרה, שתעביר את כל המומנט של מנוע, הוא אתגר למחלקת מו"פ של כל יצרן. מה שמהנדסי שטייר עושים ב"קונספט" החדש, הוא לנצל את החשמל "להחליק" את העברת הכוח, מבלי להסתמך דווקא על מאפייני המנוע. פירושו של דבר, הוא שאין צורך לשנות את הממסרה, כדי שתתאים גם לטרקטור עם מנוע בעל ביצועים גדולים יותר.

ה"קונספט" של 2019 השתמש במנוע דיזל חשמלי, כדי לספק את הכוח  למנועי האופנים עד ל 250 קילוואט. מהנדסי שטייר טוענים שב"קוספט" החדש, הם הצליחו לעקוף את הממסרה ולספק תיגבור של ביצועי הטרקטור.

אמנם הועלתה ההצעה, שאנרגית הבלימה, או נסיעה במורד, ישביתו את מנוע  הדיזל ויריצו את הטרקטור על חשמל בלבד. אך רעיון זה נפסל ואינו אפשרי, משום שלטרקטור אין סוללות ואין לו דרך פעולה חשמלית טהורה. הטכנולוגיה משמשת פשוט כתוסף להעברת הכוח. בחברת שטייר מדגישים, שהממסרה ההיברידית עדיין לא תיכנס לשלבי ייצור, אלא תשמש כעזר למוצרים עתידיים.

ה"קונספט" נבחר כחידוש ראשון בתור של זכאות בפרס של אגודת  .DLG הפרס ניתן למוצרים על יוזמה וחדשנות שמצטיינים בסוגם.  טקס הענקת הפרס מתוכנן ל-15.2.22.

* הערת המלביה"ד.  לצערי, אולי מטעמים של  שמירה על סודיות ואולי מטעמים אחרים, החברה עדיין לא מציעה הסבר מפורט, כיצד המערכת החשמלית, עוקפת ומתגברת את העברת הכוח המכאנית.