סקירת שוק הגרעינים

01.04.2019
תמונת המלאים בארה"ב ובעולם נראית טוב בשלב הזה, מה שמשאיר את רמת המחירים נמוכה, כאשר סוחרי הגרעינים פחות אופטימיים מסוחרי המאקרו. הזריעה בארה"ב בצל חשש לאביב גשום במיוחד, על רקע תופעת אל ניניו, עיכובים בזריעת התירס והסויה ועיכובים לוגיסטיים בהמשך יכולים לתמוך בעליות מחירים.

מאת: עדי פנחס, קומודקס

ביום שישי האחרון פרסם משרד החקלאות האמריקאי את דו"ח כוונות הזריעה והמלאים הרבעוניים בארה"ב. נתוני הדו"ח מופיעים למטה. הדו"ח, כצפוי, הציג גידול בשטחי הזריעה של התירס וגידול במלאי התירס. הגידול בשני המקרים היה גבוה מההערכות מוקדמות והוריד את התירס ב-5%. שטחי הגידול של הסויה והחיטה היו נמוכים מההערכות מוקדמות, אך גם אצלם המלאים הרבעוניים היו גבוהים מהצפוי ולחצו את המחירים כלפי מטה. כפי שהערכנו בשבוע שעבר, המוניטין של "דו"ח מזיז שוק" אכן נשמר, ולמעשה, כמעט כל הירידה הרבעונית במחיר התירס התנקזה ליום אחד, שכן עד יום רביעי, יומיים לסיום הרבעון, התירס נסחר קרוב למחירו בתחילת השנה (בבורסה).

בסיכום רבעוני איבד התירס קרוב ל-5% מערכו, חיטת קנזס ירדה בכ-12%, חיטת שיקגו ירדה בכ-9%. פולי הסויה, כמו גם כוספת הסויה, ירדו בכ-1.2% ושמן הסויה עלה בכחצי אחוז.

בשבוע שלפני הדו"ח התקבל הרושם של שינוי מגמה מסוים, כשהגרעינים הגיעו לחלק העליון של טווח המסחר, אך, כאמור, סיום הרבעון היה עגום למדי לחקלאים וסוחרי הגרעינים ודי מוצלח לספקולנטים, שהימרו על ירידות.

בגזרת המאקרו, המדדים בוול סטריט התאוששו מהירידות החדות בשבוע הקודם וסיימו רבעון מוצלח במיוחד. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-12.4% בסיכום רבעוני, ברבעון הטוב ביותר מאז 2009. מדד הנאסד"ק הוסיף 17.4% לערכו, ברבעון הטוב ביותר מאז 1998. המשקיעים מאמינים בהסכם המתגבש בין ארה"ב לסין ומעריכים שייתן תנופה לכלכלה האמריקאית, כאשר רוח גבית הגיעה גם מכיוון הכלכלה הסינית, כשנתונים שפורסמו ביום שישי הראו שיפור בפעילות הכלכלית. האמריקאים והסינים דיווחו על התקדמות במגעים בסף השבוע, והמשך השיחות נקבע ליום רביעי.

הפרלמנט הבריטי דחה את הברקזיט בפעם השלישית ולא ברור כעת אם הבריטים ייצאו ללא הסכם או ידחו את היציאה בשנה. בכל אופן, חוסר הוודאות מכביד על כלכלת בריטניה והאיחוד. היום תיערך הצבעה נוספת.

מחיר הנפט זינק ב-32%, ברבעון הטוב ביותר מאז 2009, וכבר הבוקר אנחנו מרגישים את זה בתחנות הדלק. חבית מסוג WTI סיימה את הרבעון ברמת 60.14 דולר.

התירס נסחר ב-358 סנט לבושל, לאחר שבשבוע שעבר איבד 22 סנט מערכו (17 מהם ביום שישי, לאחר פרסום הדו"ח). הספקולנטים חתכו חלק גדול מההימורים על ירידות לפני הדו"ח והגיעו עם כ-60 אלף חוזים לדו"ח בשורט, אך עם היוודע התוצאות חידשו את המכירות והובילו את המחיר לרמה הנמוכה ביותר השנה, 356 סנט לבושל. שטחי הזריעה יגיעו ל 92.8 מיליון אייקרים לפי ה-USDA והמלאי הרבעוני היה גבוה בכ-630 אלף טון מההערכות המוקדמות. השוק, כאמור, ירד בחדות, כשהבוקר, עם פתיחת מסחר הלילה, נבלמו הירידות והשוק עולה בכ-2 סנט. ייתכן שמדובר בתיקון טכני וייתכן כי הסוחרים סקפטיים (כרגיל) לגבי הנתונים.

החיטה נסחרת הבוקר ב-427 סנט לבושל, כאשר בשבוע שעבר ובעקבות הדו"ח איבדה כ-15 סנט מערכה. חיטת שיקגו נסחרת ב-456 סנט לבושל, לאחר שירדה בכ-8 סנט בסיכום שבועי. חיטת הים השחור איבדה אף היא כ-3-4 דולר בסיכום שבועי. הנתון לגבי שטחי זריעה נחשב שורי עם פרסומו, שכן מדובר בשטח הקטן ביותר מאז 1908 בארה"ב. אך המלאים הגדולים, יחד עם המלאים העולמיים, לחצו את המחיר למטה. הספקולנטים עדיין בהימור על ירידות של כ-20 אלף חוזים בקנזס וכ-54 אלף חוזים בשיקגו.

הסויה נסחרת הבוקר ב-888 סנט לבושל, לאחר שירדה בכ-20 סנט בשבוע שעבר. כוספת הסויה, שנסחרה בתחילת השבוע שעבר בשיא של קרוב לחודשיים, איבדה 8.5 דולר מערכה בשבוע שעבר וסיימה את הרבעון במחיר דומה לתחילת השנה, 306.6 דולר לטון. שמן הסויה איבד 0.3 סנט לפאונד בשבוע שעבר ונסחר הבוקר ב-28.46 סנט לפאונד. הסויה תאבד שטחי מזרע השנה בשיעור גבוה מההערכות קודמות, על רקע המלאים הגבוהים השנה בארה"ב, דבר שאמור היה לתמוך במחיר, אך גם במקרה זה נתוני המלאים וחוסר התקדמות קונקרטית עם סין, בשילוב הירידות החדות בתירס והחיטה, גרמו גם לסויה לסיים את הרבעון באדום. הספקולנטים בשורט של כ-70 אלף חוזים בפולי סויה לעומת לונג של 15 אלף חוזים בשמן וכ-30 אלפים חוזים בכוספה.

לסיכום, תמונת המלאים בארה"ב ובעולם נראית טוב בשלב הזה, מה שמשאיר את רמת המחירים נמוכה, כאשר סוחרי הגרעינים פחות אופטימיים מסוחרי המאקרו (מניות בעיקר) לגבי סיום מלחמת הסחר בין סין לארה"ב. ההנחה היא שעד שלא ייחתם הסכם רשמי ונקבל נתונים על יצוא משמעותי מארה"ב לסין, לא נראה תיקון משמעותי של המחיר כלפי מעלה. ההערכות מדברות על סיום של מלחמת הסחר במהלך הרבעון הנוכחי. מה עוד צפוי לנו ברבעון? מה עשוי לשנות את המגמה? הזריעה בארה"ב בצל חשש לאביב גשום במיוחד, על רקע תופעת אל ניניו, עיכובים בזריעת התירס והסויה ועיכובים לוגיסטיים בהמשך יכולים לתמוך במחיר. דו"ח שטחי הזריעה הרשמי, שיפורסם ב-30.6, עשוי להיות שונה בתכלית מהנתונים שקיבלנו ביום שישי. בשבוע הבא, בתאריך 9.4, בשעה 19:00 (שלוש שעות לפני מדגם הבחירות בטלוויזיה) נקבל את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי ממשרד החקלאות האמריקאי, עם תמונת מצב עולמית.

דו"ח כוונות הזריעה והמלאים הרבעוניים - אפריל 2019
דו"ח כוונות הזריעה והמלאים הרבעוניים – אפריל 2019