עדכון קצר – מאקרו ושוק הגרעינים

5/12/2018
חודש נובמבר היה מהתנודתיים שחווינו במהלך השנים האחרונות, וחודש שמנהלי הקרנות הגדולות בעולם ירצו לשכוח. אחרי האופוריה של קביעת שיאים חדשים במדדי המניות בארה"ב, חוו השווקים תיקונים חדים שלא פסחו על כמעט על אף סקטור. מניות הטכנולגיה הגדולות בעולם: אפל, אמזון, פייסבוק וענקיות אחרות, נסחרו במהלך נובמבר ב-25% עד 30% מתחת לערכן.

מדדי המניות באסיה ואירופה ירדו בחדות אף הם, על רקע החשש מיישום הברקזיט ומלחמת הסחר המתמשכת. מחיר הנפט, שקבע שיא של ארבע שנים באוקטובר, התרסק בלמעלה מ-30% בנובמבר וגרם לקריסה של מספר קרנות אנרגיה בארה"ב ולירידה גורפת במחירי הסחורות. מי שחיפש מפלט באג"חים, ספג אף הוא הפסדים לא מבוטלים. מטבעות הקריפטו הצטרפו לחגיגה, בראשות הביטקוין, שאיבד כ-80% מהשיא שלו לפני כשנה, כשהגיע קרוב ל-3,000 דולר. על אף תיקון מחירים בימים האחרונים של החודש, נובמבר 2018 ייזכר בעיני משקיעם רבים כ"נובמבר השחור".

דצמבר התחיל באווירה קצת אחרת, כאשר דיווחים על פגישה טובה בשבת בערב בין הנשיא טראמפ לשי, בוועידת 20G, בה הכריזו על הפסקת אש זמנית במלחמת הסחר, הקפיצה בחדות את מדדי המניות בעולם עם פתיחת המסחר אתמול. מחירי הסחורות והגרעינים קפצו אף הם בחדות, אך התמתנו בהמשך לאור ההמתנה להתפתחויות בשטח של "הפסקת האש".

חבית מסוג WTI נסחרת הבוקר ב-53.80 דולר, לאחר שעלתה בקרוב ל-5% אתמול, על רקע פרישת קטאר מאופ"ק והפגישה הצפויה ביום חמישי, שבה חברי אופ"ק צפויים להצביע על קיצוץ בתפוקה. הנפט ירד מתחת לרמת ה-50 דולר במהלך המסחר ביום שישי האחרון. חבית ברנט, שסגרה את נובמבר מתחת ל-60 דולר, נסחרת הבוקר קרוב ל-63 דולר.

הדולר ממשיך להיסחר ברמות הגבוהות אל מול סל המטבעות העולמי, על אף רמזים מסוימים מצד הנגיד החדש פאוול, על אפשרות למיתון העלאת הריבית בשנה הבאה. העלאה ראשונה של ריבית בישראל מזה קרוב לשמונה שנים, לא השפיעה על השקל, שנסחר ברמות הנמוכות של השנה מול הדולר 3.735.

שוק הגרעינים גילה יציבות יחסית, על אף הטלטלות בשווקים, וחיכה בציפייה רבה לתוצאות הפגישה בין טראמפ לשי. לאחר הפרסום על ההבנות השוק הגיב בהססנות מסוימת, למרות שמחירי התירס והחיטה הגיעו לשיא של קרוב לחודש והסויה נסחרה בשיא של ארבעה חודשים (כוספת סויה בשיא של שישה שבועות). התירס סיים את חודש נובמבר סיים התירס בעלייה של 0.9%, הסויה ירדה ב-1%, כאשר כוספת סויה הוסיפה 0.6% לערכה. חיטת שיקגו עלתה ב-3%, בזמן שחיטת קנזס איבדה 1.4% מערכה. כאמור, יציבות יחסית לעומת הטלטלות הרבות בשווקים בנובמבר.

התירס נסחר הבוקר ב-381 סנט לבושל, חזרה מעל קו ה-380 לראשונה מאז תחילת נובמבר. בשבוע הבא יפרסם ה-USDA את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי. הדו"ח הקודם הצביע על יבול קטן מההערכות בארה"ב, אך נתון מדהים של הכפלת המלאי העולמי בגלל מלאים ש"התגלו" בסין, הכביד על המחירים. הקציר בארה"ב הסתיים והזריעה בדרום אמריקה, לשם עובר הפוקוס עכשיו, בעיצומה. התירס, כמו שאר הגרעינים, ימשיך לחפש תמיכה בדמות מספרי יצוא טובים יותר בתקופה הקרובה. הספקולנטים עדיין בשורט קטן על השוק, שצפוי להתהפך בדו"ח הבא.

החיטה הקשה (קנזס) נסחרת הבוקר ב-501 סנט לבושל, לאחר שהגיעה לשפל של חמישה חודשים בנובמבר. חיטת שיקגו נסחרת ב-518 סנט לבושל, עדיין בפער לא אופייני בין השניים, על רקע פרמיות אחסון גבוהות בקנזס וספקולציות. בצרפת דווח על פתיחת עונת הזריעה הגרועה ביותר מזה ארבע שנים. מצד שני, היבול הרוסי כנראה גדול יותר מכפי שהעריכו קודם, כשחרב המכסים עדיין ברקע. החיטה האירופאית שמרה על רמת מחירים גבוהה, בזמן שמחירי הבורסה בקנזס ירדו בחדות. הפרמיות בקנזס פיצו על הירידה במחיר ולמעשה מחיר היבוא לישראל לשנה הבאה נמצא בשיא של מספר שנים, דבר המשליך גם על מחירי חיטת המספוא. המתיחות בין רוסיה לאוקראינה יכולה להשפיע ולתמוך במחירים בהמשך. החיטה קיבלה אתמול תמיכה מהתירס והסויה ובהעדר חדשות מיוחדות תמשיך לעקוב אחרי הגרעינים האחרים.

הסויה נסחרת הבוקר ב-905 סנט לבושל, לאחר שאתמול נגעה ב-923, שיא של ארבעה חודשים. הסינים והאמריקאים אכן הגיעו להבנה שלא יוטלו מכסים נוספים, אך השוק מחכה לראות את ההבנות מגובות בנתוני היצוא בשבועות הקרובים. כוספת סויה נסחרת הבוקר בכ-314 דולר לטון, כשהשמן נסחר ב-28.54 סנט לפאונד. קציר הסויה בארה"ב הסתיים, כאשר ההערכות מברזיל מדברות על יבול של מעל 120 מיליון טון ובארגנטינה מעל 57 מיליון טון. מצד אחד, מלאי עולמי אדיר, מצד שני, החזרה של הסינים לשוק האמריקאי עשויה להמשיך לספק תמיכה למחיר. המכסים בגובה 25% על הסויה לא הורדו בשלב הזה, אך הסינים התחייבו להזמין גם ברמות המחירים הללו.

לסיכום, השווקים התחילו לתמחר תוצאות חיוביות מפגישת טראמפ ושי כבר בשבוע שעבר. הידיעה הקפיצה את השווקים, אם כי באופן מוגבל יחסי, שכן חלק מהאנליסטים מצביעים על פערים שיהיה קשה לפתור ב-90 הימים הקרובים. פרמיית הסיכון של אי-פתרון המשבר עדיין מכבידה על שוק הגרעינים, בשילוב מלאים גדולים מההערכות מוקדמות. כשהחלה מלחמת הסחר בסוף מאי ,השוק ירד במשך שישה שבועות ככל שהנתונים מהשטח הצביעו על ירידה בייצוא האמריקאי. נתוני היצוא בשבועות הקרובים יהיו מפתח להמשך המומנטום החיובי ויש לזכור שהביקושים לגרעינים, בהנחה שלא נחווה משבר כלכלי עולמי בשנה הבאה, צפויים להגיע לשיא כל הזמנים.