סקירה מאת מאת גיא אלפאי מחב' קומודקס.
דוח התעסוקה של ארה"ב מיום שישי האחרון (02.08) מביא עמו בשורה פסימית באשר לשוק התעסוקה האמריקאי.
מספר המשרות שנוספו לשוק האמריקאי עומד על 114,000 בלבד, כלעומת צפי ל-180,000 משרות; שיעור האבטלה האמיר ב-0.2% ביחס לחודש יוני לכדי 4.3%, כאשר הצפי עמד על 4.1%; הנתונים מתכתבים עם קצב עליית השכר שהפתיע אף הוא לרעה, עם עלייה של 0.2% בשכר השעתי הממוצע, כלעומת צפי ל-0.3%. נתוני התעסוקה החלשים הביאו את השוק לתמחר הפחתת ריבית בשיעור של 0.5% בספטמבר בהסתברות של כ-80%, והפחתת ריבית נוספת (0.25%) מיד לאחר מכן, בדצמבר, בהסתברות של 90%.
הנתונים האמורים, שפורסמו יומיים לאחר העלאת ריבית הבנק המרכזי ביפן לכדי 0.25%, הביאו את שוק המניות לסחרור. הירידה החדה בתשואות האג"ח האמריקאי הובילה להתחזקות פתאומית של הין היפני. מכיוון שחלקים גדולים משוק ההון נשענים על עסקאות ממונפות שמנצלות את פערי הריביות הללו (“Yen Carry Trade”), הזעזוע הנ"ל הוביל לירידות חדות בבורסאות ברחבי העולם. הניקיי 225, מדד הבורסה היפנית, ירד בכ-18% בין יום רביעי האחרון ליום שני השבוע. מדדי המניות בארה"ב גם חוו ירידות משמעותיות עם פתיחת המסחר ביום שני כאשר הנאסד"ק ירד במעל 1,000 נקודות במהלך המסחר ביום שני. מדד ה-VIX ("מדד הפחד") זינק בחדות ביום שני והגיע ל-65.73, ה-VIX מודד את מחירי האופציות על מדד ה-S&P500 ומהווה אינדיקציה לכך שהמשקיעים בשוק ההון חוששים מתנודות חדות במחירי המדד. הבנק המרכזי ביפן כינס ישיבת חירום ואותת כי לא ימשיך בהעלאות הריבית שלו בתנאי השוק הנוכחיים. בימים האחרונים ניתן לראות כי מרבית הירידות בשווקים נמחקו והמצב חזר לקדמותו, לעת עתה. יש לצפות כי הסוגיה תוסיף ללוות את השווקים ככל שפער הריביות בין ארה"ב ליפן מתכווץ.
חרף העובדה שהפחתת ריבית מהווה בשורה אופטימית לשוק המתכות התעשייתיות, שכן הפחתת ריבית ככלל מעודדת השקעה במגזרים עתירי מתכות כגון הנדל"ן והתשתיות, ניכר כי ניצני המיתון שמשתקפים מדוח התעסוקה האחרון, לצד הדשדוש המתמשך בהתחלות הבניה בארה"ב מוסיפים להכביד על מחירי המתכות.
התחלות הבניה בארה"ב:
מגזר השירותים בסין משקף מגמת התרחבות שנמשכת לתוך חודש יולי, אם כי המגזר התעשייתי מוסיף להתכווץ. מדד ה-Manufacturing PMI, אשר מצביע על מצב המגזר התעשייתי במדינה, עמד על 49.4 בחודש יולי, כלעומת 49.5 בחודש הקודם. התחלות הבניה בסין נמוכות ב-23% ביחס לשנה שעברה ומשקפת מגמה ארוכת טווח של האטה בהיקפי הבניה בסין, על רקע משבר הנדל"ן המתמשך במדינה ומיצוי מגמת האורבניזציה שליוותה את המדינה במשך שנים רבות. על אף שמספר רכיבים במדדי התעשיה הסינית מראים על שיפור, המגמה הכללית איננה מצביעה על צמיחה רוחבית.
מחירי הנחושת נדחקו מטה לאור הידיעות האחרונות, הרחק מהמגמה השורית שליוותה את המתכות ברבעון השני של השנה. נזכיר כי במהלך חודש מאי מחירי הנחושת טיפסו לשיאי כל הזמנים של 10,857 דולר לטון LME ואף הגיעו למחיר גבוה מכך בשיקגו. העליה החדה באה על רקע עליות חריגות במלאי הנחושת בסין אשר גררו ספקולציות כי הסינים עתידים להשיק תכניות בינוי ותשתית משמעותיות. עד כה לא ברור מה הסיבה מאחורי אגירת המלאים החדה בסין, אך במהלך החודשים האחרונים הסינים חלו לייצא נחושת בהיקף ניכר העומד על 157 אלף טון בחודש יוני ומחירי הנחושת הגיבו בירידות חדות. לאחרונה, מחירי הנחושת חצו כלפי מטה את רמת התמיכה הפסיכולוגית ב-9,000 דולר לטון ונסחרת כעת ב-8,685 דולר לטון.
יצוא הנחושת הסיני:
מלאי הנחושת העולמיים בבורסאות המרכזיות רשמו בשבוע האחרון ירידה קלה, כאשר ירידת מלאים בשנגחאי קיזזה עליות מלאים בשיקגו וב-LME. מלאי הנחושת ירדו במצטבר ב-0.8%. עם זאת, בחודש יולי נרשמה באופן רוחבי עליית מלאים משמעותית במלאי הנחושת בבורסאות העולמיות, זאת על רקע היקפי היצוא הגבוהים מסין.
מלאי הנחושת ב-LME:
הספקולנטים ממשיכים לצמצם באופן חד את פוזיציית הלונג שלהם בנחושת. בשבוע שעבר הספקולנטים מכרו 10,066 חוזים ואופציות בנחושת ועומדים על 9,449 חוזים ואופציות בלונג. נכון ל-21 למאי, פוזיציית הלונג עמדה על 75,342 חוזים ואופציות בלונג.
שוק הנחושת מאופיין מחששות ארוכי טווח בנוגע למחסור עתידי בהיצע לאור הצפי לעליה דרמטית בביקושים לאור הצמיחה המהירה של תעשיית הרכבים החשמליים. ה-IEA העריך בחודש אפריל כי בשנת 2024 צפויה עליה של 21% במכירות הרכבים החשמליים בעולם, אשר תעמוד על 17 מיליון יחידות לעומת 14 מיליון יחידות בשנת 2023. נתוני החציון הראשון מצביעים על כך שנמכרו כ-7 מיליון רכבים חשמליים ברחבי העולם, מתחת לצפי. מספר גורמים משפיעים על השינוי בקצב המכירות, בין אם מדובר בהאטה הכלכלית, סביבת הריבית הגבוהה והעדפות הצרכן.
זה מספר חודשים אנו עדים לדיווחים רבים על האטה במכירות הרכבים החשמליים והם מקבלים לעת עתה אישור בנתונים הרשמיים. על אף שמכירות הרכבים נוטות להאיץ בחציון השני של השנה, הקצב הנוכחי איננו מספק על מנת לעמוד ביעדי הצמיחה של מגזר הרכב החשמלי.
מחירי האלומיניום הושפעו באופן ניכר מהתנודות במחירי הנחושת במהלך החודשים האחרונים. העליה במחירי הנחושת שתוארה לעיל גררה כלפי מעלה את מחירי האלומיניום וכן הירידה החדה, בהתאמה. האלומיניום ב-LME נסחר ב-2,259$ לטון, כאשר המחירים נמצאים סביב רמת התמיכה בהם שהו מחירי האלומיניום במהלך מרבית שנת 2023. נציגות הסחר האמריקאית (USTR) הודיעה לאחרונה כי היא דוחה את מועד הכניסה לתוקף של המכסים אל מוצרי האלומיניום הסיניים. הסיבה לעיכוב נובעת מתיקונים והסתייגויות שונות שהועלו על ידי נציגי התעשייה. הצפי לכך שהמכסים ייכנסו לתוקף לקראת סוף חודש אוגוסט, ובהתאם להחלטות הועדה, עשויה להשפיע על מחירי האלומיניום. נזכיר כי ב-14 למאי ממשל ביידן הכריז על כך שיעלו את המכסים על מוצרי אלומיניום המיוצאים מסין ל-25%.
תפוקת האלומיניום בסין רושמת עליה של 6.9% בחציון הראשון של 2024, על פי נתוני הלשכה המרכזית לססטיסטיקה בסין. הנתון הגבוה ביותר מאז 2014, הבא על רקע עליה בביקושי האלומיניום באיחוד האירופי, ברזיל וארה"ב. ביקושי האלומיניום בארה"ב בפרט עלו ב-4.3% בחציון הראשון לפי נתוני איחוד האלומיניום האמריקאי. על רקע הנתונים הללו, מלאי האלומיניום ב-LME רושמים ירידה עקבית במהלך החודשיים האחרונים:
מלאי האלומיניום ב-LME:
הספקולנטים ב-LME חתכו באופן ניכר את פוזיציית הלונג שלהם באלומיניום ומכרו 25,016 חוזים ואופציות בלונג. פוזיציית הלונג עומדת על 41,420 חוזים ואופציות. בסוף חודש מאי פוזיציית הלונג עמדה על 109,019 חוזים ואופציות בלונג.
מחירי הפלדה שמרו על יציבות יחסית מחודש מרץ. חוזה ה-Steel Scrap נסחר ב-371$ לטון ולמעשה שובר בימים האחרונים רצועת מחירים צרה שבין 380$ לטון ל-390$ לטון בה נסחר במהלך החודשים האחרונים. חברות הפלדה הסיניות הגבירו את היקפי יבוא עופרת הברזל שלהם ב-6.7% בחציון הראשון של 2024 בהשוואה לחציון הראשון של 2023. בחודש יולי נרשמה עליה של 5.3% ביחס ליוני, ועליה של 10% ביחס ליולי 2023. בדומה להתרחשויות בשוק הנחושת, עצם הגדלת נפחי היבוא איננה מעידה בפני עצמה על עליה בצריכה, כאשר הנתונים הללו אינם מובילים לעת עתה לעליות בחוזי עפרת הברזל אשר ירדו ב-5% במהלך השבועיים האחרונים. כאמור, היקפי הבניה בסין נמצאים במגמת ירידה ארוכה ומדד מחירי הנדל"ן במדינה מוסיף לרדת מתחילת השנה. שלל תכניות סיוע הופעלו על ידי ממשלת סין, כולל רכישת מבנים ריקים, עד כה ללא השפעה ניכרת על מצב השוק.
לסיכום, סביבת הריביות הגבוהה וההאטה הרוחבית במגזר הנדל"ן העולמי מוסיפה להכביד על מחירי המתכות. ייתכן כי מחירי האלומיניום והנחושת מצאו רמת תמיכה לטווח הקצר. השפעת הורדת הריבית בארה"ב צפויה להעסיק את הספקולנטים והמסחריים בשוק המתכות כאחד. התנודתיות בשווקי המט"ח הנובעת משינויי שערי הריבית צפויה להשפיע על מחירי המתכות, פער הריביות המתכווץ בין ארה"ב ליפן עשוי לחזור לכותרות בספטמבר כאשר הפדרל ריזרב צפוי להפחית את שער הריבית וניתן לצפות כי הסינים יקבלו רוח גבית להורדות ריבית במקביל לפדרל ריזרב על מנת לתמרץ את הכלכלה המקומית. נמשיך לעקוב.
נחושת, גרף מחירים יומי – שנה:
אלומיניום, גרף מחירים יומי – שנה:
פלדה (Steel Scrap), גרף מחירים יומי – שנה: