עדכון קצר שוק התבואות וזרעי השמן – הדולר בשפל , החיסון בדרך ושוקי המניות בשיא

    מחבר:
  • עדי פנחס

פחות מחודש לסיום השנה (שכולם כבר רוצים שתיגמר…), מדדי המניות בארה"ב שוברים שיאים, הדולר בשפל רב שנתי, מחירי הסחורות בדגש על הגרעינים ממשיכים לנסוק, העולם ממשיך לנוע בין התמודדות עם תחלואה גוברת וכלכלה מדשדשת (בלשון המעטה) לבין התקווה שמפיחים החיסונים הקרבים ובאים. בארה"ב הנשיא חדש יצטרך לעבור דרך ערכאות משפטיות אבל כניסתו של ביידן לבית הלבן ב-20 לינואר נראית כמו עובדה מוגמרת. בישראל הולכים (שוב) לבחירות הרביעיות בשנתיים, מה שאינו מפריע לסוכנויות הדירוג להשאיר את דירוג האשראי על כנו ולחזק את השקל לשיא של 12 שנה! עולם הפוך, כבר ציינתי?

מחירי התבואות וזרעי השמן סיימו את נובמבר בעליות כאשר התירס הוסיף כ-5.3% לערכו החיטה (הקשה) עלתה בכ-0.8%, פולי הסויה עלו בכ-10.6% (שיא של 6 שנים), כוספת סויה עלתה ב-3.8% ושמן הסויה הוסיף כ-12.7% לערכו לרמת מחירים שלא ראינו מאז קיץ 2014.

מדדי המניות בארה"ב ממשיכים כאמור להסחר ברמות שיא לאחר שסיימו את נובמבר בעליות של כ-12% (החודש הכי טוב מזה 33 שנה) כשחברת פייזר קיבלה אתמול אישור רישמי לשווק את החיסון שלה בבריטניה החל מהשבוע הבא, כך שהבריטים יהיו הראשונים במדינות המערב שיתחסנו באופן המוני עוד החודש. פייזר ומודרנה צפויות לקבל את אישור ה FDA בארה"ב בקרוב מאוד.

מספר החולים המאומתים בעולם עומד הבוקר על 64.5 מיליון עם קרוב ל 1.5 מיליון מתים. בארה"ב מספר המאומתים עומד על 14 מיליון ומספר המתים על 274 אלף! הודו מתקרבת ל-10 מיליון חולים עם 140 אלף מתים וברזיל במקום השלישי והמפוקפק עם 6.5 מיליון חולים ו-175 אלף מתים.

חבית נפט מסוג WTI מתייצבת על 45$ ,שיא של 8 חודשים, על רקע התקווה לחיסון והמו"מ של חברי אופ"ק שמתנהל בימים אלה להגדיל רק במעט את הייצור בחודשים הקרובים. חבית ברנט נסחרת ב-48$. הנפט כמו שאר הסחורות מקבל רוח גבית גם מחולשתו של הדולר.

התירס עולה הבוקר ב-1 סנט ונסחר ב-425 סנט לבושל, לאחר שנסחר בתנודתיות בימים האחרונים על רקע מימושים של תחילת החודש. (ביום שני היה ב-440 ואתמול נסחר בנמוך ב- 414), כאשר יובש בדרום אמריקה, נתוני יצוא חזקים והתאוששות מחירי הנפט הרימו את השוק לרמות הגבוהות השנה. התירס היה במצב "קניית יתר" (רץ מהר מידי למעלה ולכן התיקונים היו בעיקר טכניים אף על פי שחזית גשומה בדרום אמריקה מפיחה תקווה אצל החקלאים שם). הסוחרים יגיבו לעדכוני מזג אויר מדרום אמריקה במהלך החודשיים הקרובים בעיקר ולכן צפויה תנודתיות רבה. רוב ההערכות מדברות על רמות 460-470 סנט לבושל במהלך הרבעון הראשון. הספקולנטים ממשיכים בהימור על עליות כאשר הם מחזיקים פוזיציות לונג של כ 287 אלף  בשילוב חוזים ואופציות (כ-35 מיליון טון!).

החיטה נסחרת הבוקר ב-551 סנט לבושל  לעומת חיטת שיקגו (רכה) שנסחרת ב-585 סנט לבושל. חיטת מאטיף נסחרת ב-203יורו לטון למרץ. מחירי חיטת ים שחור בבורסה שומרים על יציבות וממשיכים להיסחר ברמות שיא מאז השקת החוזה באיזור 255$! החיטה נעה אף היא בתנודתיות גבוהה על רקע הגדלת המלאי מצד אוסטרליה וציפייה לעידכון כלפי מעלה במלאי העולמי. נזכיר שבתמונה הכוללת, מלאי החיטה בעולם אכן בשיא, אבל מבט מעמיק מראה שהחיטה במדינות היצוא המובילות נמצא ברמה הנמוכה מאז 2007/08 אז הגיעו מחירי החיטה לשיא כל הזמנים (מעל 1400 סנט לבושל ). ישנן שמועות בשוק שהסינים מחפשים לקנות עוד חיטה מארה"ב בקרוב. נכון לדו"ח ביום שני הספקולנטים בלונג של כ48 אלף חוזים בקנזס לעומת 15 אלף בשיקגו.

הסויה נסחרת הבוקר ב-1157 סנט לבושל לאחר שלא הצליחה לפרוץ את רמת ה-1200 בתחילת השבוע. גשמים בברזיל הוסיפו לחץ על המחיר וגרמו למימושים של כ-3% בשלושה ימים. כוספת סויה נסוגה מרמת ה-400 אליה הגיעה בסוף נובמבר ונסחרת הבוקר ב-387.2$ לטון . שמן הסויה נסחר ב-37.20 סנט לפאונד. מחירי שמן הדקל באסיה שוב קרובים לשיא של שמונה שנים ונסחרים ב 3400 רינגט לטון. קציר הסויה בארה"ב הסתיים למעשה והעיניים נשואות ליבול החדש מדרום אמריקה. לאור העובדה שהספקולנטים מחזיקים פוזיציה גדולה מאוד בסויה, כל שינוי מזג אויר לטובה בברזיל וארגנטינה עשוי ללחוץ את השוק למטה בטווח הקצר.

הספקולנטים בהימור גדול של כ-203 אלף חוזים על עליות בסויה, 106 אלף חוזים על עליות בשמן וכ-71 אלף חוזים על עליות בכוספת סויה.

לסיכום

האופטימיות בדבר החיסונים משתלטת על הפסימיות בשווקים הפיננסיים ומדדי המניות בשיא. במציאות, מצב הכלכלה העולמית עגום ותוכניות התמריצים הממשלתיות מחזיקות את הכלכלות הגדולות עד ההגעה הרשמית של החיסונים והורדה משמעותית של המגיפה. רוב ההערכות מצביעות על כך שחרף החיסונים, הקורונה והשפעתה יהיו איתנו לעוד שנה לפחות.

ה"אופוריה" בטווח הקצר עדיין מסוכנת שכן השווקים עדיין יכולים לחוות טלטלות לא מעטות לפני סוף השנה ובתחילת 2021 על רקע התפרצות המגיפה, כניסתו של ביידן לתפקיד  והנזקים הכלכליים העצומים שגרמה הקורנה לענפים שלמים בעולם.

שוק הגרעינים וזרעי השמן במגמה שורית לאור מלאים קטנים וביקושים גבוהים. בשבוע הבא ב-10 לדצמבר נקבל עידכון אחרון לשנה זו בדבר מצב המלאים ממשרד החקלאות האמריקאי שיפרסם את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי. כפי הנראה המחירים ימשיכו להאמיר גם בתחילת 2021,יחד עם זאת פוזיציית הספוקלנטים הגדולה, הריצה המהירה למעלה ומצב המאקרו בעולם עשויים לייצר תנודתיות גבוהה ולאפשר למי שלא התכסה , להרחיב כיסוי בהמשך.

רק בריאות לכולם וסופ"ש נעים.
בברכה,

עדי פנחס

מנכ"ל
איי.סי.פי קומודקס בע"מ
מתחם סוהו , אזה"ת פולג
073-2725040
052-3932957