סקירת גרעינים – 1.10.2024

    מחבר:
  • עדי פנחס

סקירה מאת מאת עדי פנחס מחב' קומודקס.

שוק הגרעינים וזרעי השמן סגר אתמול את הרבעון השלישי במגמה מעורבת, לאחר שדו"ח המלאים הרבעוני הראה גריעה גבוהה מהצפוי במלאי התירס לעומת מלאים בהתאם לציפייה בסויה והחיטה.

התבואות מסיימות רבעון של ירידות רוחביות עם נגיעה במחירים שלא ראינו מאז ימי טרום קורונה, כאשר התירס איבד כ-4.8% מערכו בסיכום רבעוני, הסויה ירדה בכ-12.3%, שמן הסויה והכוספה מאבדים כ-4.4% ו-5.6% בהתאמה. החיטה הקשה (קנזס) ירדה ב-17.6% לעומת חיטה רכה (שיקגו) שאיבדה כ-14% בסיכום רבעוני. הירידות הרבעוניות היו עשויות להיות חדות בהרבה אילמלא חודש ספטמבר שהחזיר את השורים לשוק עם קניות מאסיביות של סוחרים וספקולנטים, שדחפו את השוק הרחק מהתחתית. התירס, הסויה והחיטה הוסיפו כ-6% לערכם בספטמבר, כוספת הסויה עלתה בכ-10%, שמן הסויה עלה ב-2.3%. המלחמה בישראל, התחזקות הדולר מול השקל, מחירי ההובלה וביקושים מקומיים קיזזו את ירידת המחירים והובילו לכך שמגדלי הבקר, הרפת, הפטם, הלולים וכתוצאה מכך הצרכן הישראלי עדיין אינם מרגישים את ירידת המחירים ומשלמים על סל הקניות לחג יותר מהשנה שעברה.

העליות הגורפות בספטמבר הגיעו על רקע חששות בנוגע ליבול הדרום אמריקאי, לאור היובש והעובדה שהקציר האמריקאי הגדול כבר 'מתומחר' ברובו, מה  שהוביל לצמצום דרסטי בפוזיציית הספקולנטים ושינוי סנטימנט בשוק אשר מתחיל לזהות פוטנציאל סיכון ובעיות בהמשך הדרך. הירידה למחירי שפל הובילה לגל של רכישות והזמנות עתידיות של היבול החדש אשר הובילו לשינוי סנטימנט ברור בשוק הגרעינים. לצד זאת, מזג האוויר מוסיף לספק חוסר וודאות, כאשר מידת הנזק של  הוריקן “Helene” שהיכה בארה"ב וגבה את חייהם של למעלה מ50 בני אדם, הוביל ככל הנראה גם לפגיעה ביבולים בחלק מאיזורי הגידול בארה"ב, כאשר עיקר הפגיעה לעת עתה תועדה בעיקר בשדות הכותנה שבמדינת קנטאקי.

נתוני המאקרו ממשיכים להצביע על המגמה העולמית המעורבת. כאשר כלכלת ארה"ב ממשיכה להצביע על צמיחה ויציבות יחסית. התמ"ג לרבעון השני עומד על 3%, בהתאם לצפי. מוערך כי הפדרל ריזרב יוריד ריבית פעם נוספת ב-7 לנובמבר, כאשר שוק האג"ח חצוי בנוגע להיקף הורדת הריבית בין 25 נ"ב ל-50 נ"ב. השאלה שנשאלת הינה האם הפדרל ריזרב יכול לבלום את ההאטה המורגשת בשוק התעסוקה בארה"ב, והשוק ממתין לאינדיקציות נוספות בנוגע למגמת העליה בנתון האבטלה בארה"ב  ב-4 לאוקטובר וכמובן אנחנו חודש אחד לבחירות בארה"ב והשוק בציפייה דרוכה לתוצאות שכמובן ישפיעו על כלכלת ארה"ב והעולם. בסין, הבנק המרכזי חשף לאחרונה חבילה נרחבת של צעדי מדיניות שמטרתם להחיות את הכלכלה המקומית המסתכמים בכ-2 טריליון יואן.

נפט ה-WTI  נסחר באיזור 68 דולר לחבית, בחלק התחתון של טווח המחירים בשלוש השנים האחרונות, כאשר הסנטימנט בשוק נותר חלש למדי על רקע הצפי לעודף תפוקה בשנת 2025. הנפט קיבל תמיכה מסוימת בשבועות האחרונים לאור העובדה כי היקפי יבוא הנפט של סין רשמו מגמת עליה וצפויים לעמוד על 11.5 מיליון חביות בחודש ספטמבר. האירועים האחרונים מקרבים את נקודת ההחלטה שבין עימות חזיתי לבין ישראל ואיראן או הבלגה איראנית. ראש הממשלה איים באופן מפורש כי ישראל תתקוף באופן נרחב באיראן במידה ואיראן תתקוף את ישראל באופן ישיר, תקיפת החות'ים גם הבהירה שיש יכולות מאחורי המילים וסביר להניח כי פרמיית הסיכון תשוקף בשוק בהתאם להתפתחויות. יצוא הנפט של איראן עומד על כ-2 מיליון חביות נפט ביום והסלמה חזיתית עשויה לתמוך את מחירי הנפט באופן חד למדי.

התירס נסחר הבוקר ב-423 סנט לבושל, כאשר הדו"ח אתמול והידיעות מהשבועות האחרונים ממשיכות להצביע על ביקושים גבוהים והיקפי הזמנות גבוהים ליבול החדש. נתוני היצוא השבועיים מארה"ב מצביעים על היקפי מכירות גבוהים למקסיקו, קולומביה ויפן. ע"פ הדו"ח האחרון,  האמריקאים ייצאו 1.1 מיליון טון תירס, הרבה מעל ציפיות השוק אשר עמדו על 475,000 עד 900,000 טון. נתונים אלו ממשיכים את המגמה המלווה אותנו במהלך השבועות האחרונים והיא תומכת את מחירי התירס על אף ההתקדמות המהירה ביבול האמריקאי, כאשר כ-14% מהיבול כבר נקצר ו-65% מהיבול מדורג במצב טוב. עם זאת, יש לציין כי יבוא התירס של סין נמוך יחסית לשנים האחרונות אשר אופיינו בהיקפי יבוא מאסיביים למדי. מתחילת השנה הסינים ייבאו 12.5 מיליון טון תירס, ירידה של 16% ביחס לשנה שעברה. בחודש אוגוסט היקפי היבוא היו איטיים במיוחד ועמדו על 430,000 טון בלבד.

הספקולנטים בתירס צימצמו את פוזיציית השורט ב- 4,115 חוזים ואופציות ועומדים על 130,699 חוזים ואופציות בשורט, כאשר בשיא השורט היו ברמה של פי שתיים וחצי.

הסויה נסחרת הבוקר ב- 1047 סנט לבושל, כאשר אך לפני מספר שבועות שברה את רמת ה 1000 כלפי מטה לראשונה מ 2020. מחירי הסויה החלו לעלות בחדות במהלך השבועות האחרונים על רקע תנאי היובש המתמשכים בברזיל אשר תפסו את הכותרות, בדגש על מדינת מאטו גרוסו האמונה על כ-26% מתפוקת הסויה של ברזיל. הברזילאים מעכבים את תחילת הזריעה, מכיוון שלא החלו לרדת גשמים באופן מספק באיזורי הגידול, העיכוב מתחיל להדאיג את השוק ומתחיל להישמע חשש על כך שהברזילאים עשויים "לפספס את חלון הזריעה", על רקע האמירות האלו, חשוב לזכור כי מרבית זריעת הסויה בברזיל מתרחשת לרוב בין ה-10 לאוקטובר עד ה-10 לנובמבר, על כן עדיין ניתן לצפות כי הגעה של גשמים מספקים בחלון הזמן הזה יהפכו את התמונה וימחקו את פרמיית הסיכון שנבנתה סביב מחירי הסויה, אך החודש הקרוב הינו משמעותי במיוחד.

ה-USDA מעריך את יבול הסויה הברזילאי ב-169 מיליון טון, שיא כל הזמנים. מעבר לחששות בנוגע ליבול הברזילאי, נתוני היבוא מסין ממשיכים לשמור על יציבות ועומדים עד כה על 3% מעל היקפי היבוא בשנה שעברה, כאשר היקפי ההזמנות באוגוסט היו גבוהים למדי ועמדו על כ-12 מיליון טון. ישנם חששות מפגיעה ביבול הסויה האמריקאי, אשר טרם נקצר כתוצאה מהגעת הוריקן הלנה לעומק ארה"ב, נכון לכתיבת שורות האלו ההוריקן נחלש באיזור קנטאקי ולא נראה כי חלה השפעה חדה במיוחד על איזורי גידול הסויה. כוספת הסויה נסחרת ב-341 דולר לטון וכאמור זינקה בשיעור החד ביותר במהלך ספטמבר אחרי שכבר נסחרה מתחת לרמת 300 דולר. שמן הסויה נסחר ב-42.5 סנט לפאונד. מספר התרחשויות בשוק השמנים הצמחיים הובילו לירידה במחירי השמן וכתוצאה מכך, לעליה במחירי הכוספת הסויה. ראשית, ה-USDA העריך כי תפוקת שמן הדקל של מלזיה תעלה בכ-7% ביחס לשנה שעברה. במקביל, היקפי עיבוד שמן הסויה בארה"ב לחודש אוגוסט ירדו ל-158 מיליון בושל, ביחס לצפי שעמד על 171 מיליון בושל. היקפי העיבוד הנמוכים באים על רקע העליה בהיקפי השימוש בתחליפים לשמן סויה כחומר גלם להפקת ביודיזל בארה"ב.

הספקולנטים בסויה צימצמו את פוזיציית השורט ב- 47,436  חוזים ואופציות ועומדים על 74,978 חוזים ואופציות בשורט. בכוספה הספקולנטים הגדילו את פוזציית הלונג ב-18,501 חוזים ואופציות ועומדים על 58,259 חוזים ואופציות בלונג. בשמן הסויה, הספקולנטים צימצמו את פוזציית השורט ב-31,732 חוזים ואופציות ועומדים על 18,856 חוזים ואופציות בשורט.

החיטה נסחרת הבוקר ב-580 סנט לבושל, חיטת שיקגו הרכה נסחרת ב-579 סנט לבושל וחיטת מטיף הצרפתית נסחרת ב-222 יורו לטון. קצב זריעת החיטה נותר נמוך ברוסיה ועומד על שפל של 11 שנים, כאשר מחסור בגשמים מוביל חקלאים רבים להמתין, תחזיות מזג האוויר לא מצביעות ההיקפי גשמים משמעותיים עד ה-7 באוקטובר ואיזורי הגידול במערב רוסיה סובלים ממחסור מתמשך בגשמים, אשר מתחילים להשפיע לרעה על לחות הקרקע הנשקפת מנתוני לווינים. צרפת הורידה לאחרונה את צפי תפוקת החיטה הרכה שלה ל-23.52 מיליון טון וצופה כי תוכל לייצא רק כ-10 מיליון טון. התמשכות המצב ברוסיה עשויה להשליך באופן ניכר על מאזן החיטה העולמי לשנת 2025, שגם ככה מוערך כי יסתיים בירידת מלאים נוסםת על אף הירידה הצפויה בצריכה לפי הערכות של גופים גדולים ברחבי העולם העוסקים בשוק החיטה כגון ה-IGC. אינדיקציה נוספת שניכרת מהשבועות האחרונים הינה היקפי יצוא החיטה האמריקאית, אשר מהווה אינדיקציה למצב הביקושים בעולם בזמן אמת ושינוי הסנטימנט בו השוק חוזר למגמת קניה והתכסות קדימה, עד כה, קצב יצוא החיטה האמריקאי עומד על שיא של ארבע שנים, ועומד על 17% מעל הנתון המקביל בשנה שעברה. עוד מוקדם לקבוע מכך מגמות בנוגע להיקפי הצריכה הצפויים במהלך השנה, אך ניתן להבחין במגמה רוחבית בשוק הגרעינים, בה השוק עובר ממנטליות של קניה "מהיד לפה" למנטליות של התכסות קדימה, זאת לאור העובדה שישנם חששות מבוססים למדי בנוגע להיקפי היבול הבא עקב תנאי מזג האוויר. עם זאת, ניתן לצפות להקלה מסוימת בשוק העולמי לאור הגעת היבול האוסטרלי שייקצר במהלך החודשים הקרובים וצפוי לעמוד על 31.8 מיליון טון, נתון הגבוה ב-20% מהממוצע הרב שנתי, זאת לאור מזג אוויר אידאלי ששרר באיזורי הגידול ברחבי המדינה במהלך החודשים האחרונים.

הספקולנטים הגדילו בשבוע האחרון את פוזיציית השורט שלהם בחיטת קנזס ב-2,460 חוזים ואופציות ועומדים על 19,946 חוזים ואופציות בשורט. בחיטת שיקגו הרכה הספקולנטים הגדילו את פוזיציית השורט ב-1,438 חוזים ואופציות ועומדים על 26,469 חוזים ואופציות בשורט.
לסיכום, 

העליות בספטמבר צפויות ללוות אותנו לתוך הרבעון הרביעי עד שתתבהר התמונה לגבי ביקושי התירס, היבול הרוסי ומזג האוויר בדרום אמריקה לשם עובר הפוקוס. לא ברור עדיין אם מדובר בהיפוך מגמה ואם ראינו כבר את שפל המחירים לשנה הזו, אך הסימנים בהחלט נוטים לשם. היחלשות הדולר בעולם מספקת גם כן רוח גבית לעליה במחירי הגרעינים. מצד אחד המלאים גבוהים והיבולים טובים ומהצד השני עושה רושם שחלק נכבד מהנתונים כבר מתומחר.  הרבעון הרביע באופן מסורתי מאופיין בעליות מחירים על רקע התכסות קדימה של גופים מסחריים כחלק מניהול הסיכונים. ישנם הערכות שונות שבחירה של טראמפ כנשיא עשויה דווקא להכביד על שוק הגרעינים שירד בצורה חדה בתקופתו לאור מלחמת הסחר עם הסינים, מלחמה שרבים חוששים שתתחדש עם כניסתו לתפקיד. ניהול סיכונים מושכל ממשיך להיות מפתח בשעה זו.

"תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ, תָּחֵל שָׁנָה וּבִרְכוֹתֶיהָ"
שנה טובה ומתוקה לכולם
שנזכה לראות את חיילנו וחטופינו חוזרים הביתה בשלום
עדי
תירס, גרף מחירים שבועי – 5 שנים:
חיטה, גרף מחירים שבועי – 5 שנים: 
כוספת סויה, גרף מחירים שבועי – 5 שנים: