סקירת אנרגיה – מחירי הנפט בירידה על רקע ביקושים נמוכים בסין – מנגד, האמריקאים לא מראים סימני האטה 22.8.24

    מחבר:
  • גיא אלפאי

סקירה מאת מאת גיא אלפאי מחב' קומודקס.

מחירי האנרגיה רשמו באופן כללי מגמת ירידה במהלך השבוע האחרון על רקע האינדיקציות המתגברות להאטה כלכלית, בדגש על סין אשר רשמה ירידה משמעותית בהיקפי זיקוק הנפט שלה במהלך חודש יולי.

הנפט יורד מתחילת השבוע ב-4.79$ לחבית והגז הטבעי עולה ב-0.052$ למיליון יחידות תרמיות.

מבחינת נתוני המאקרו, ה-BLS בארה"ב תיקף באופן רטרואקטיבי את נתוני התעסוקה הרשמיים בארה"ב ביום רביעי, הנתונים המעודכנים מצביעים על כך שהצמיחה בשוק התעסוקה בארה"ב היתה נמוכה באופן משמעותי מהנתונים הרשמיים שדווחו עד חודש מרץ, ולמעשה נוצרו 818,000 פחות משרות ממה שדווח באופן רשמי. מדובר בתיקון די משמעותי באופן היסטורי בנתוני התעסוקה, המצביע על כך שההאטה בשוק התעסוקה האמריקאי ככל הנראה התחילה מוקדם יותר ממה שמשתמע מהנתונים הרשמיים. בסוף השבוע הקרוב יתקיים כנס Jackson Hole – ועידת הבנקים המרכזיים החשובה בעולם, ניתן לצפות להתבטאויות מצד בכירי הפדרל ריזרב בנוגע להשפעה המצטברת של העלאות הריבית ברחבי העולם על האינפלציה, שוק העבודה והצפי להורדות ריבית במהלך השנה הקרובה.

נפט ה-WTI נסחר הבוקר ב-71.79$ לחבית, זאת לאחר שירד ב-4.79$ מתחילת השבוע עד כה. הכותרות שהתפרסמו בכלי התקשורת העולמיים במהלך השבוע בנוגע להתקדמות לקראת הפסקת אש בעזה הובילו ליציאה של ספקולנטים, לצד הנתונים שיצאו מסין בשבוע האחרון והעידו על האטה בביקושי הנפט שלהם. במהלך חודש יולי, בתי הזיקוק בסין עיבדו 13.91 חביות נפט ביום בממוצע, נתון חלש יחסית המשתווה לתוני השפל של אוקטובר 22'. הסינים הגדילו את מלאי הנפט המקומיים בכ-280,000 חביות ביום, על רקע האטה בהיקפי היבוא שעמדו על כ-10 מיליון חביות ביום. ביקושי הנפט הסיניים מוערכים ע"י אנליסטים על פי היקפי הזיקוק וצבירת המלאים, ולצד ההאטה הכלכלית, מוערך כי החדירה הגבוהה של רכבים חשמליים בסין מתחילה להשפיע על הביקושים במידה מסוימת. כמחצית מהרכבים החדשים הנמכרים בסין הינם רכבים חשמליים, והם מייצגים כ-8% מסך הרכבים במדינה. OPEC הפחיתה לאחרונה את הערכותיה בנוגע לצמיחה בביקושי הנפט העולמיים ב-140,000 חביות ביום על רקע הצמיחה האיטית בביקושי הנפט הסיניים. ההאטה הסינית באה על רקע העובדה כי OPEC צפויה להתחיל להחזיר באופן הדרגתי תפוקת נפט עודפת לשוק החל מחודש אוקטובר. ניתן להניח כי קרטל הנפט ימתן את קצב החזרת התפוקה העודפת בהתאם להתפתחויות בשוק הנפט, אשר מראה עד כה על מגמה מעורבת. על אף החולשה הברורה בנתוני צריכת הנפט בסין, הנתונים בארה"ב  ובהודו מצביעים על ביקושי נפט חזקים למדי.

היקפי יבוא הנפט בסין:

דו"ח המלאים השבועי של ה-EIA הצביע על ירידת מלאים רוחבית במלאי הנפט, הבנזין ותזקיקי הדיזל. מלאי הנפט ירדו ב-4.6 מיליון חביות, מלאי הבנזין ב-1.6 מיליון חביות ומלאי תזקיקי הדיזל ב-3.3 מיליון חביות. למעשה, מדובר ב-8 שבועות רצופים של ירידות מלאים בארה"ב (בהתייחס למלאי הנפט והתזקיקים הכולל) המצביעים על ביקושים גבוהים על אף החששות מהאטה כלכלית. ביקושי הבנזין המוערכים ע"י הדו"ח עומדים על 9.193 מיליון חביות ליום, עליה של 3% ביחס לנתון המקביל אשתקד. יש לזכור כי בדומה לביקושי הנפט הסיניים אשר מוערכים על ידי אנליסטים לפי היקפי העיבוד בבתי הזיקוק, כך גם בדו"ח השבועי של ה-EIA. מרבית הנתונים מופקים באמצעות מודל חישובי, בעוד שהנתון אשר נמדד בפועל הינו היקף השינוי במלאים. על כן, ניתן לראות כי ה-EIA מתקן באופן רטרואקטיבי את היקפי ביקוש הנפט המדויקים בארה"ב בדו"חות החודשיים שלו. ה-EIA תיקף לאחרונה את נתוני חודש מאי והצביע על כך שהם עמדו על שיא כל הזמנים לחודש מאי – 20.8 מיליון חביות ביום.

הספקולנטים בנפט הגדילו בשבוע שעבר את פוזיציית הלונג שלהם ב-12,840 חוזים ואופציות ועומדים על 200,740 חוזים ואופציות בלונג.

נפט WTI, גרף מחירים יומי – שנה:

הגז הטבעי בארה"ב נסחר הבוקר ב-2.177 דולר למיליון יחידות תרמיות. מחירי הגז האמריקאי עלו במהלך השבועות האחרונים, על רקע ירידת מלאים לא אופיינית במלאי הגז האמריקאיים. דו"ח המלאים של ה-EIA הצביע על ירידה של 6bcf משבוע שעבר. עם זאת, מלאי הגז בארה"ב נותרו 13.1% מעל הממוצע של חמשת השנים האחרונות. הנתון הפתיע את השוק מכיוון שירידות מלאים הינן נדירות למדי בחודשי הקיץ ולא התרחשה ירידת מלאים במהלך חודשי הקיץ בחמשת השנים האחרונות. במהלך יולי ואוגוסט צריכת החשמל נוטה לעלות עקב השימוש הגובר במזגנים ותחזית מזג האוויר מצביעה על כך שהשבועיים הקרובים יהיו חמים מהממוצע. מלאי הגז האירופאיים עומדים על 90%, מעל חודשיים לפני הדדליין שנקבע כיעד המוכנות לחורף ב-1 לנובמבר. ה-EIA צופה עליה בהיקפי יצוא הגז האמריקאי בשנה הקרובה לאור מתן היתרי יצוא למספר טרמינלי יצוא חדשים בטקסס ולואיזיאנה, אשר היו נתונים למאבק משפטי לאור האיסור שהטיל ממשל ביידן על מתן היתרים חדשים ליצוא גז טבעי מונזל לפני מספר חודשים. לפי הערכת ה-EIA, היקפי יצוא ה-LNG האמריקאים יגדלו ב-2025 ב-18%.

מלאי הגז באיחוד האירופי:

מחירי הגז באירופה (Dutch TTF) עומדים על 37 Eur/MWH, או 11.71 דולר למיליון יחידות תרמיות בקירוב. שוק הגז האירופאי קיבל תמיכה במהלך החודש האחרון כתוצאה מהחששות הנובעים מפלישת אוקראינה למחוז קורסק שברוסיה, מחירי הגז האירופאי קפצו בכ-20% אך כמעט וחזרו לרמתם טרום הפלישה לקורסק. המיקום הגיאוגרפי של הפלישה הקרקעית נמצא קרוב לנקודת אספקה מרכזית של גז רוסי לאירופה (Sudzha), החשש נובע מפגיעה מהאספקה הקיימת ע"י אוקראינה והסטה למקורות חלופיים. עד כה, לא תועדה הפרעה בזרימת הגז. יש לציין כי הצנרת עוברת דרך אוקראינה והיא איפשרה את הזרמת הגז עד כה. כמו כן, מחירי החשמל בחלק ממדינות אירופה עלו מתחילת החודש לאור העליה בטמפרטורות. לצד זאת ובהמשך לנאמר, ביקושי הגז באירופה נמוכים יחסית לממוצע הרב שנתי, ובהתחשב בכך שמלאי הגז הגיעו ליעד המוכנות לחורף חודשיים לפני הזמן, ייתכן ונראה את השוק ממשיך למחוק את פרמיית הסיכון שאפיינה אותו במהלך החודש האחרון.

היקפי יבוא הגז לאירופה, השוואה שנתית:

הספקולנטים בגז הגדילו בשבוע שעבר את פוזיציית השורט שלהם  ב-9,626 חוזים ואופציות ועומדים על 61,413 חוזים ואופציות בשורט.

גז טבעי – גרף מחירים יומי, שנה:

לסיכום, שוק הנפט מצוי בצומת דרכים לאור החלטת OPEC להשיב תפוקה לשוק בחודש אוקטובר, כאשר נרשמת מגמה מעורבת למדי בחזית הביקושים בקרב הצרכניות הגדולות. בעוד שבארה"ב אנו רואים ביקושים חזקים למדי, הביקושים הסיניים ממשיכים להראות חולשה ולאור המצב הרעוע של הכלכלה הסינית, לא מן הנמנע כי הדשדוש במחירי הנפט יימשך. לצד זאת, הסיכונים הגיאופוליטיים נותרו ללא שינוי ואף התגברו בימים האחרונים לאור קריסת המשא ומתן בנוגע להפסקת אש בעזה, מה שעלול לתת את האות להסלמה בלחימה במזרח התיכון. שוק הנפט אדיש יחסית להתפתחויות בגזרת ישראל-לבנון מהלילה, כאשר תרחיש הסיכון העיקרי נובע בעיקרו מהסיכון לפגיעה ביצוא הנפט האיראני המייצאת כ-2 מיליון חביות נפט ביום.