סקירת שוק התבואות – 16.07.2024

    מחבר:
  • עדי פנחס

סקירה מאת מאת עדי פנחס מחב' קומודקס.

שלום לכולם,
מחירי התירס והסויה נסחרים ברמות שפל שלא נראו מ 2020 ומחירי החיטה נוגעים בשפל של שלש וחצי שנים על רקע עליה במלאים העולמיים ומזג אוויר נוח.

ב-28 ביוני פורסם "דוח הזריעה ומלאים רבעוניים" של ה-USDA, אשר שיקף תמונת מצב של היבולים שנזרעו בפועל הארה"ב, ועל פי רוב גורר תנועות מחירים חדות בשוק התבואות. שנת 2024 אינה יוצאת מן הכלל במובן זה. השנה הדו"ח צבע את שוק הגרעינים באדום, בפרט מכיוון התירס, לאור היקף שטחי הגידול שעלו באופן ניכר על הנתונים שהשתקפו בדוח "כוונות הזריעה" ממרץ האחרון, ומעל להערכות האנליסטים. העלייה הניכרת בשטחי זריעת התירס, לצד עלייה משמעותית במלאי התירס והסויה, כפי שהשתקפה בדו"ח נתנו את האות לירידות חדות וסיום אדום במיוחד לרבעון השני , כאשר התירס שבר את רמת ה-400 סנט לבושל כלפי מטה. ביום שישי האחרון התפרסם דו"ח ההיצע והביקוש החודשי של ה-USDA שהעריך באופן מפתיע ירידה במלאי התירס בארה"ב והחזיר את השוורים לשוק.

האינפלציה בארה"ב עמדה על 3% בחודש יוני (מתחת לצפי), ירידה של 0.3% ביחס לחודש מאי והקצב הנמוך ביותר מאז 2021. במהלך החודש האחרון הסברה כי הכלכלה האמריקאית עומדת לפתחו של מיתון צוברת תאוצה, לאור הצטברותן של אינדיקציות להצטננות שוק התעסוקה האמריקאי. שיעור אבטלה עלה בחודש יוני לכדי 4.1%, השיעור הגבוה ביותר מאז 2021, כשקצב עליית השכר הולך ומתמתן מזה מספר חודשים ומספר הפורשים מרצון בשפל מאז הקורונה. העלייה בנתוני האבטלה לא נותרו בגבולות ארה"ב וטיילו גם לרחבי האיחוד האירופי, בריטניה, קנדה, וככלל במערב. האיחוד האירופי וקנדה הפחיתו את ריבית הבנק המרכזי בחודש יוני, ויתכן כי היחלשות כלכלות המערב תביא להמשך תהליך ההקלה המוניטרית בחודשים הקרובים. על פי התחזיות, השוק צופה כי הפדרל ריזרב יפחית את הריבית ב-25 נק' בסיס בספטמבר בסבירות של 75%, וככל הנראה ימשיך את תהליך הפחתות הריבית בדצמבר. הדולר ממשיך להיחלש בעולם על רקע הצפי להורדת הריבית. גם מול השקל הדולר נחלש בין השאר לאור אופטימיות בנושא התקדמות עסקת חטופים והפסקת אש בעזה.

נפט WTI נסחר הבוקר ב- $82.30 לחבית. החודש האחרון היה בסימן המתיחות הגיאו-פוליטית במזרח התיכון, לצד ירידה מפתיעה במלאי הנפט האמריקאי וציפיות לירידה ממושכת בתפוקה. שתי המגמות האמורות הביאו את מחירי הנפט להיסחר בטווח המחירים 80-85 דולר לחבית, על אף רצף האינדיקציות להיחלשות הכלכלה האמריקאית וכלכלות המערב, שאמורות להכביד על מחירי הנפט באופן ניכר. עדות לכך עונת הנהיגה שהחלה לאחרונה בארה"ב, ומצביעה על ביקושים נמוכים לבנזין. לאחרונה מחירי הנפט טיפסו לאזור ה-85 דולר לחבית אודות הוריקן Beryl אשר איים לפגוע באסדות הנפט המצויות במפרץ מקסיקו, ואמונות על כ-13% מתפוקת הנפט האמריקאית. בסופו של דבר ההוריקן לא התקרב לתשתיות קידוח הנפט במפרץ והוביל להשבתות קצרות למדי בבתי הזיקוק בקורפוס קריסטי, אשר מעבדים כמיליון חביות נפט ביום.

התירס נסחר נסחר בשבוע שעבר בתנודתיות גבוהה על רקע הציפייה לדו"ח ההיצע והביקוש. בסיכום שבועי, התירס עלה ב 9 סנט ונסגר ב-402 סנט לבושל, כשטרום פרסום הדו"ח ביום שישי נסחר ב 391. הדו"ח סיפק הפתעה גדולה בדמות ירידה של כ4.4 מיליון טון בהערכת המלאים של היבול הישן וזאת בניגוד לדו"ח המלאים שהתפרסם שבועיים קודם לכן. לגבי היבול החדש, תחזית המלאים גדולים של 2.3 מיליארד בושל, הסתכמה בפחות מ2.1. התירס כאמור הגיב בעליות. הבוקר התירס נסחר ב 397 סנט לבושל ושוב נסחר מתחת לרמת 400. גם עם הגריעה (המוטלת בספק) יחס המלאי לשימוש בתירס הוא הגבוה מזה 5 שנים, לכן לא מן הנמנע שהתירס יבחן את רמת התמיכה הרב שנתית באיזור 375-380 סנט לבושל בהמשך הקיץ. בצד הברזילאי, סוכנות אנליזה פרטית העלתה את הערכותיה בנוגע לתפוקת התירס מברזיל ב-2 מ"ט ל-116 מ"ט. תנאי מזג האוויר והתפתחות היבול בשבועות הקרובים יהיו קריטיים לקביעת היבול הסופי, כאשר תשומת לב מיוחדת תינתן לשלב ה-Silking שצפוי להתרחש בקרוב. שלב זה רגיש במיוחד לתנאי מזג אוויר חם ויבש, ולכן תחזיות מזג האוויר צפויות להשפיע משמעותית על מחירי התירס בתקופה זו.

הספקולנטים בתירס הגדילו את פוזיציית השורט שלהם ב-16 אלף חוזים ואופציות בשבוע האחרון ועומדים על 305 אלף חוזים ואופציות בשורט קרוב לשיא. פוזיציית הספקולנטים בשורט היא חריגה בגודלה ויש לקחת בחשבון שבמידה ויתפרסמו חדשות התומכות במחיר התירס הדבר עשוי לקחת את המחיר מעלה בחדות כפי שקרה ביום שישי.

החיטה נסחרת הבוקר ב-560 סנט לבושל, חיטת שיקגו הרכה נסחרת ב-540 סנט לבושל וחיטת מטיף נסחרת ב-220 יורו לטון, זאת לאחר שחיטת קנזס איבדה כ-21% ממחירה במהלך הקציר בחודש יוני ואך לפני שבוע חיטת קנזס עוד נסחרה באיזור 600.

תחזיות המלאי של כלל סוגי החיטה בארה"ב לעונת 2024/25 הפתיעה ועמדה על פי הדו"ח ב 856 מיליון בושל לעומת צפי של 785 מיליון בושל, עלייה של כ 2 מיליון טון. רוב העלייה הגיעה מתפוקת חיטת החורף, כאשר דירוג חיטת האביב בדירוג טוב/מצוין עומדת על 75%, לעומת 72% בשבוע שעבר ו-47% בשנה בעברה. בצד האירופאי, על פי משרד החקלאות הצרפתי, תפוקת החיטה בצרפת צפויה להסתכם ב-29.7 מיליון טון השנה, ירידה של 15.4% והרמה הנמוכה ביותר מזה 4 שנים. למרות העלייה בתחזיות הייצור בארה"ב, השוק העולמי מציג תמונה מורכבת. הירידה המשמעותית בתפוקה הצרפתית עשויה להשפיע על היצע החיטה באירופה ועל המחירים העולמיים בהמשך. במקביל, ביקוש עולה מהמזרח לחיטה אמריקאית מדגיש את החשיבות המתמשכת של ארה"ב כספקית חיטה מובילה בשוק העולמי. עליית המלאי בארה"ב הובילה להערכת מלאי עולמי כולל של 257 מיליון טון לעומת הערכות אנליסטים טרום הדו"ח של 252 מיליון טון ומספקת רגיעה מסוימת לשוק. החיטה עשויה לדשדש ברמות אלה ותושפע גם ממחירי התירס. אם היתה אופטימיות מסוימת אצל סוחרי החיטה שהקיץ יביא עימו עליות, הדו"ח שפך מים קרים על התקוות ובשלב זה יצטרכו גורם חיצוני כמו עליה בביקושים או במחירי התירס כדי לשנות מגמה.

הספקולנטים בחיטת קנזס צמצמו את פוזיציית השורט ב-4,055 חוזים ואופציות ועומדים על 35,938 חוזים ואופציות בשורט. זאת בשל חששות בנוגע לירידה בתפוקת החיטה הצרפתית. בשיקגו הספקולנטים בשורט של 50 אלף חוזים.

הסויה נסחרת הבוקר במחיר שפל חדש של 1090 סנט לבושל, כאשר היבול החדש נסחר ב-1,050 זאת לאחר פרסום הדו"ח ביום שישי שתאם את הציפיות. מלאי פולי הסויה לשנת 23/24 עומד על ל-345 מיליון בושל מעט מתחת לציפיות. המלאי החדש הגיע מעט מעל הציפיות. המכירות העתידיות של הסויה בארה"ב לעונה הבאה נותרו בשפל היסטורי ונרשם קצב המכירות האיטי ביותר ב-20 השנים האחרונות בעוד שסין טרם ביצעה רכישה ליבול החדש. חלקים ממדינת לואיזיאנה ואילינוי הוכו בשאריות ההוריקן "בריל" כאשר מזג האוויר צפוי לפקוד בקרוב גם את אינדיאנה ומישיגן. תנאי מזג האוויר אלו עשויים להשפיע על התפתחות היבול בשבועות הקרובים. הדו"ח של CONAB הברזילאית ולתת תמונת מצב על מצב היבולים בדרום אמריקה, סוכנות אנליזה ברזילאית פרסמה את הערכותיה לגבי היבולים בברזיל וארגנטינה שנותרו ללא שינוי ומעריכה כי תפוקת הסויה הברזילאית תהיה 147 מ"ט ו-50 מ"ט מארגנטינה כאשר הערכה של ה-USDA בנוגע לתפוקה הברזילאית עומדת על 153 מ"ט. כוספת הסויה נסחרת הבוקר ב 336$ לטון ואיבדה כ 204 בעשרת ימי המסחר האחרונים. שמן הסויה נסחר ב 45.80 סנט לגלון ואחרי ריצה חדה למעלה, שבאה עקב דו"ח העיבודים בארה"ב שהצביע על ירידה במלאי שמן הסויה , השוק מאבד כ 10% בימים בשבוע האחרון. במהלך החודשים האחרונים אנו עדים להיקפי עיבוד גדולים למדי של פולי סויה, אם כי בדו"ח העיבודים האחרון נרשמה ירידה בעיבוד הפולים כאשר האמריקאים עיבדו 192 מיליון בושל לעומת צפי ל-193.85 מיליון – הירידה בעיבודים עשויה לספק תמיכה למחירי הכוספה בהמשך. גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא שארה"ב אישרה יבוא שמן משומש מברזיל לטובת הפקת ביו-דיזל ולאור העובדה שמרבית מביקושי שמן הסויה מוסטים לטובת הפקת דלקים מתחדשים הידיעה הזאת עלולה להמשיך ולתמוך את מחירי הכוספה.

הספקולנטים בסויה הגדילו את פוזיציית השורט ועומדים על כ 194 אלף חוזים ואופציות בשורט, בכוספה הספקולנטים צמצמו את פוזיציית הלונג ועומדים על כ 80 אלף חוזים ואופציות בלונג. בשמן הסויה הספקולנטים צמצמו את פוזיציית השורט הגדולה מיוני ולמעשה הפכו לפוזיציית לונג קטנה של כ 5000 חוזים ואופציות.

לסיכום,

דוח הזריעה של ה-USDA בשלהי חודש יוני הביא עימו בשורה דובית, בפרט לשוק התירס לאור הגדלת שטחי הזריעה והמלאים הגדולים, הדו"ח ביום שישי האחרון סיפק הפתעה וסתר את הנתונים הקודמים. באופן מסורתי, דו"ח הזריעה נותן את הטון להמשך הקיץ ומעניין יהיה לראות לאיזה דו"ח מאמינים יותר הסוחרים. על אף העדכון כלפי מעלה של המלאים, שטחי יבול התירס הנרחבים לצד היקף המלאים הגדול בתירס ובסויה צפויים להמשיך להכביד על המחירים לאורך העונה הקרובה. עושה רושם שבשלב זה התירס והסויה קרובים למיצוי הירידות בטווח הקצר והמסחר במהלך הרבעון הנוכחי יתמקד במזג אוויר, התפתחות היבולים ונתוני ייצוא. הסנטימנט החיובי בחיטה התחלף בשלילי לאור הדו"ח ביום שישי וייתכן שהיא תיבחן רמות תמיכה חדשות בקרוב. העובדה שהספקולנטים לוחצים את השוק ברמות שיא של שורט עלולה להיות בעוכריהם בהמשך. השוק יכול לתקן בחדות כלפי מעלה עם כל ידיעה שורית בעיקר שנראה שהחדשות הדוביות מתומחרות ברובן בשוק.

יום טוב ושקט
עדי

תירס – גרף מחירים יומי

כוספת סויה – גרף מחירים יומי

חיטת קנזס – גרף מחירים יומי