התקנות למניעת פליטה מזיקה מן המנועים (Grade או Level באירופה ו- Tier בארה"ב), הולכות ומחמירות. על פי התקנה האחרונה של האיחוד האירופי, כל המנועים בעלי הספק של עד 560 קילוואט, חייבים לעמוד בתקן החדש: TIER 4i, אבל בציבור נשמעות טענות שהדבר לא רק מייקר את המנועים, אלא אפילו פוגם בביצועים שלהם.
מבוסס על פרסומי DLG.
על מנת לבדוק את העניין לאשורו, החליטו במכון הגרמני לחקלאות (DLG) להשוות את הביצועים של שני כלים זהים, בעלי מנועים זהים, שאחד מהם עונה לתקן a3 והשני לתקן 4i. שני הכלים שנבחרו, היו קומביינים לירק CLAAS מדגםJAGUAR. המנוע שעונה לתקן 4i, כלל מערכת SCR, שמכונה גם בשם: AdBlue. במערכת זו, מוזרקת אמוניה לתוך גזי הפליטה והופכת את תחמוצות החנקן, לחנקן ולמים (איור 1). הניסוי נערך בשדות תירס לתחמיץ, בחווה גדולה בצפון גרמניה.
שני הקומביינים קיבלו כוונון זהה לאורך הקיצוץ ולמצב דוושת הדלק וגם הופעלו באותו הילוך. כדי למנוע את השפעת המפעיל על התוצאות, התחלפו שני המפעילים בכלים במחצית הניסוי. במהלך הניסוי, נלקחו מדי פעם דגימות למציאת נתוני החומר היבש.
הטבלה שבאיור 2 מראה את התוצאות של מבחני ההשוואה בין שני הקומביינים. נתונים אלה, כוללים את מהירות הנסיעה, תצרוכת הדלק ליחידת שטח ולטונה חומר טרי, הכמות הכוללת של החומר הקצור, הספיקה השעתית בטונות ויעילות המנועים. התוצאות, מבחינת תצרוכת הדלק, הספיקה והיעילות, מפתיעות לטובת הקומביין החדש.
באיור 3 אפשר לראות ששני המנועים פעלו באותו תחום של סיבובים לדקה. נראה שם הפרש קטן בתצרוכת הדלק בליטרים לטונה של חומר קצור לטובת הקומביין בעל המנוע שמתאים ל- TIER 4i (ירוק). גם באיור 4 נראה יתרון לאותו קומביין, מבחינת תצרוכת הדלק בליטרים לשעה, יחסית לספיקה.
לסיכום, נראה בבירור שהשינויים שהוכנסו למנועי "מרצדס" של הקומביינים, לא רק שלא פגמו בביצועיהם, אלא אפילו שיפרו אותם.