סקירת שוק הגרעינים

28.2.2019

התנודתיות אמנם חזרה לשוק הגרעינים, לאחר פרסום הנתונים האחרונים, אך עדיין התירס והסויה נסחרים בתוך טווח המסחר שמלווה אותם בחודשים האחרונים וקרוב למחירם בתחילת השנה, ואילו החיטה בשפל של 10 חודשים

חודש פברואר שמסתיים היום, החל בסימני שאלה רבים בגזרת המאקרו, שהשפיעו כמובן גם על מחירי הגרעינים. מלחמת הסחר, השבתת הממשל האמריקאי וספקות באירופה לגבי הברקזיט, היו חלק מאותם סימני שאלה.

האולטימטום להעלאת מכסים אמריקאיים על מוצרים מסין, שאמור היה להסתיים מחר, נדחה בשלב זה, כאשר טראמפ בציוציו השבועיים מפגין אופטימיות לגבי האפשרות להשגת עסקה.

מדדי המניות האמריקאיים, שירדו בחדות במהלך הרבעון האחרון של השנה, וחוו למעשה את השנה הקשה ביותר ב-2018 מאז המשבר הפיננסי הגדול לפני עשור, מתאוששים, כאשר מתחילת השנה הוסיפו כ-11% לערכם ומחקו למעשה את הירידות החדות בסוף השנה שעברה, באחת מפתיחות השנה החזקות בעשור האחרון.

מחיר חבית נפט, שקבע שיא של ארבע שנים במהלך הרבעון השלישי של 2018 והתרסק בכ-50% ברבעון האחרון, הוסיף כ-25% לערכו מתחילת השנה, כאשר חבית מסוג WTI נסחרת בכ-57 דולר, לעומת חבית מסוג ברנט, שנסחרת בכ-66 דולר.

בשבוע האחרון פוזר מעט הערפל שאפף את שוק הגרעינים במהלך השבתת הממשל והותיר את הסוחרים ללא נתוני יצוא, הערכות יבול, מצב ספקולנטים ועוד. שטף הנתונים מפורום ה-USDA וארגון הגרעינים העולמי, שפורסם בשבוע שעבר, גרם לאופטימיות, בשלב ראשון אצל החקלאים האמריקאים, שהתחלפה בסקפטיות מסוימת וציפייה לנתונים נוספים.

הסינים התחייבו לקנות מוצרים חקלאיים מארה"ב, אבל הנתונים בשטח עדיין אינם מראים שזה קורה. הדולר החזק ומחירי ההובלה מארה"ב עדיין גבוהים ומקשים על התחרות מול דרום אמריקה והים השחור. הערכות להאטה בכלכלה העולמית מעלות חשש לביקושים ויוצרים לחץ על המחירים. התירס והסויה שומרים בסה"כ על יציבות מתחילת השנה, כשהבוקר נסחר התירס ב-374 סנט לבושל וכוספת סויה נסחרת ב-308 דולר לטון. החיטה נסחרת הבוקר ב-448 (קנזס) וב-467 (שיקגו) סנט לבושל, לאחר שאיבדה כ-7% מערכה מתחילת השנה ונסחרת בשפל של עשרה חודשים. חיטת מאטיף (צרפתית) ירדה אף היא לשפל של 190 יורו לטון, אבל עושה רושם שקיבלה תמיכה ברמות האלה וגם חיטת הים השחור איבדה כ-20 דולר לטון מתחילת פברואר, עם לחץ מחירים שמשפיע על היבול החדש. הירידה הובילה גם לירידת מחירים חדה של חיטת המספוא.

מצורף לסקירה זו קובץ שמסכם חלק מהנתונים החשובים שקיבלנו בשבוע שעבר, כגון הערכות מלאים עולמיים, הערכות זריעה בארה"ב, נתוני יצוא מארה"ב כמו גם גרף מחירים של חמש שנים אחורה של תירס, חיטה וכוספת סויה.

מבחינת המלאי העולמי, פורום ה-USDA העריך את מלאי התירס מעל ממוצע ההערכות המוקדמות, לעומת הסויה והחיטה, שם ההערכה היתה למלאי נמוך יותר. נתוני היצוא היו בטווח ההערכות בסויה והתירס ומעל טווח ההערכות המוקדמות בחיטה.

תמונת המצב של הספקולנטים בשוק הגרעינים מראה כי נכון לתחילת פברואר הם הימרו על ירידות בסויה והחיטה ועליות בתירס, כאשר ההערכה היא שכרגע הם מהמרים על ירידות גם בתירס והגדילו את ההימורים על ירידות בסויה והחיטה. הנתונים על מצב הספקולנטים עדיין בפיגור וצפויים להתיישר בשבוע-שבועיים הקרובים. כתזכורת, כאשר הספקולנטים מהמרים על כיוון מסוים, אזי שינוי המגמה יכול להיות להיות מהיר מאוד במצב של פרסום נתונים שתומכים בכיוון הפוך, כפי שנוכחנו לא פעם בעבר.

בשבוע הבא, ביום שישי, יפרסם משרד החקלאות האמריקאי את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי, שעשוי לתת כיוון לסוחרים. בסוף מרץ יפורסם דו"ח כוונות הזריעה של החקלאים האמריקאים, שנחשב מהדו"חות החשובים של השנה וידוע כ"מזיז שוק". תנועת המחירים במהלך השבועיים הקרובים תעזור לחקלאים להחליט באופן סופי איך יחלקו את שטחי הזריעה.

לסיכום, התנודתיות אמנם חזרה לשוק הגרעינים, לאחר פרסום הנתונים האחרונים, אך עדיין התירס והסויה נסחרים בתוך טווח המסחר שמלווה אותם בחודשים האחרונים וקרוב למחירם בתחילת השנה. החיטה בשפל של 10 חודשים לאור הוואקום שנוצר בביקושים לאחר הזמנות מוקדמות השנה, בעיקר מאזור הים השחור. הנתונים האחרונים, שמדברים על היבול הקטן באוסטרליה מאז 2007 ושטחי הזריעה הקטנים מזה 110 שנים בארה"ב, צפויים לספק לשוק החיטה תמיכה. האביב, שיתחיל בעוד שלושה שבועות, מביא איתו בד"כ גם תנודתיות מחודשת בשוק, עם פרמיות סיכון של מזג האוויר בעונת הזריעה בארה"ב. המפתח ימשיך להיות התקדמות השיחות בין ארה"ב לסין וגידול בייצוא האמריקאי כתוצאה מכך.

כפי שנאמר בסיום הסקירה הקודמת, אם בימים כתיקונם קשה לחזות את כיוון השוק, המצב הנוכחי קשה פי כמה וניהול סיכונים הוא המפתח.

נתונים נוספים וגרפים בקובץ המצורף.

כתב: עדי פנחס, מנכ"ל קומודקס
052-3932957

לסקירת נתוני שוק הגרעינים >>