צמח חודש נובמבר – "מבשרי הגשם" בצמחית ארץ ישראל

חלמונית גדולה – Stenbergia clusiana


משפחת הנרקיסים – Amaryllidaceae

חורש מנוון, 5 מינים מצויים בחבלים המדבריים והערבתיים ומין אחד בחגורת הרסס.
הגדרת המין :

צבע העטיף כצבע החלמון, הפרחים מופיעים לפני העלים בדרך כלל בסוף אוקטובר תחילת נובמבר. הפריחה מתחילה מיד אחרי הגשם הראשון. עם סיום הפריחה מציצים מן הקרקע העלים, צבעם ירוק כהה עד אפרפר. לצמח בצל  רב שנתי גדול. הפרח מופרה בהאבקה הדדית. הפרי מתפתח מתחת לאדמה אך לקראת סוף החורף מתארך עוקץ הפרי, וההלקט המכיל זרעים עולה על פני הקרקע, ומפזר את הזרעים עם בוא האביב.

 Stenbergia-clusiana
חלמונית גדולה – Stenbergia clusiana

crocus-hyemalis
כרכום חרפי – crocus hyemalis

משפחת האירוסים – Amaryllidaceae – העטיף לבן; כל אונות העטיף, או החיצוניות בלבד בעלות עורקים או קווים סגולים בצדן החיצוני, ביחוד בבסיסן. צבע הזירים צהוב או צהוב בהיר. פורח: נובמבר – פברואר. טיפוס התפוצה מזרח ים תיכוני. נפוץ ברוב אזורי הארץ.

Colchicum-stevenii Liliaceaeסתוונית היורה – colchucum stevenii kunth

משפחת השושניים – Liliaceae

מאפייני המין: העלים מופיעים עם הפרחים או ימים אחדים אחרי הופעת הפרחים, רוחבם 1-3 מ"מ. צבע הכותרת ורוד חזק, צבע המאבקים צהוב. צמחי בתה בגלילות הים תיכוניות. רב שנתי בעל פקעת, הפקעת עטופה בקליפות חומות, קמורה בצדה האחד, שטוחה ומתמשכת בצדה השני. הצמח מתחדש כל שנה על ידי פקעת חדשה המתפתחת בצדה השטוח של הפקעת הישנה הפרי הלקט, הזרעים וההלקט מכילים את האלקלואיד קולכיצין. פורח אוקטובר – דצמבר עם הגשם המשמעותי הראשון. כמעט בכל חלקי ארץ ישראל.