בחירת צמיגים

    מחבר:
  • שלמה שמואלי

בחירה נכונה של צמיגים, ניפוח נכון והתאמה של זוגות, ישפיעו על יכולת הטרקטור להעביר את הכוח לקרקע, או במילה אחת: התאחיזה.

מבוסס על פרסומי אוניברסיטת מישיגן.

בחירת הצמיגים
ברוב המקרים, עדיף לבחור בצמיגים רדיאליים. יש להם שטח מגע גדול יותר וזה משפר את התאחיזה ומקטין את הידוק הקרקע. לפיכך, אם המשימות של הטרקטור מאפשרות זאת, יש לבחור בצמיג הרחב ביותר. עם זאת, צריך לוודא שהצמיגים מסוגלים לשאת את המשקל, כאשר הם מנופחים ללחצים שבין 6 ל- 14 פס"י. כך תובטח נסיעה רכה יותר ויקטן ההידוק.

אם משנים את הצמיגים האחוריים, בטרקטורים בעלי הינע עזר קדמי, חייבים לשנות גם את הקדמיים, כדי לשמור על יחס ההיקף שביניהם.

צמיגים כפולים
צמיגים כפולים

תצורת ההרכבה
במקרים רבים, צריך להרכיב צמיגים כפולים לטרקטורים בעלי הינע עזר קדמי, או לבעלי הינע 4X4, על מנת לשפר את יכולת הגרירה שלהם, או כדי להגדיל את כושר הנשיאה. מחברי הדו"ח אינם ממליצים להרכיב צמיגים אחוריים כפולים לטרקטורים עם הינע עזר קדמי, אלא אם הדבר נדרש עבור כושר הנשיאה. לדעתם, צמיגים אחוריים בודדים שמנופחים נכון, בטרקטור אשר ממושקל נכון, יפעלו לא פחות טוב מצמיגים כפולים. אחת הסיבות לכך, לדעתם, היא שהצמיג האחורי הבודד דורך על פס שכבר נכבש על ידי הצמיג הקדמי. בצמיגים כפולים, על הצמיג החיצוני לכבוש פס נוסף, ויחד עם זה, הוא מרים במקצת את הצמיג הפנימי ואז כל היתרון אובד.

Tractors tire footprint
Tractors tire footprint

ניפוח נכון
כדי למקסם את יכולת הגרירה ולצמצם את ההידוק, יש לנפח את הצמיגים ללחץ הנמוך ביותר עבור המשקל שהם נושאים. במחקר שנעשה במדינת צפון דקוטה, נמצא שצמיגים מנופחים נכון ייעלו את ביצועי הטרקטור עד 6%. צריך להיעזר בטבלאות שמספקים יצרני הצמיגים כדי למצוא את היחס הנכון בין המשקל שהצמיג נושא, ללחץ שצריך לשרור בו.

חשוב להשתמש במד לחץ טוב, בעל אפשרות למדוד הפרשים של 1 פס"י. את הלחץ יש למדוד כאשר הצמיגים קרים, כי לאחר התחממות בעבודה יעלה הלחץ בין 1 ל- 3 פס"י.