מקטיף תפוחים עד לביטחון

    מחבר:
  • שלמה שמואלי

במשך השנים האחרונות, הרחפנים ממש "המריאו עוף". הנושא החל מתחביב של הטסה, והגיע עד לשימושים חקלאיים, תצוגתיים, מסחריים וצבאיים.

מבוסס על מאמר ממגזין The Algemeiner

להלן רשימה של שש חברות ישראליות אשר מפתחות רחפנים שמיועדים למשימות מסובכות:

Tevel Aerobotics Technologies
החברה נוסדה בשנת 2016 על ידי יניב נאור והושקעו בה עד היום 10 מיליון דולר.
החברה מפתחת רחפנים אוטונומיים, בעלי זרוע תפסנית, באורך של מטר, אשר מסוגלים לקטוף פירות במטעים וגם לבצע זמירה. הרחפנים יצוידו ביכולות בינה שמאפשרות זיהוי של מיני פירות, פגמים ודרגת בשלות. עד כה, הם מסוגלים לקטוף רק תפוחי עץ ותפוזים, אך החברה פועלת להרחבת היכולות לפירות נוספים, כמו אבוקדו ומנגו, וגם לאסוף נתונים, כמו יבול הפירות ואיכותם, בכל עץ במטע.

רחפן קטיף הפירות של חברת תבל. צילום: חברת תבל
רחפן קטיף הפירות של חברת תבל. צילום: חברת תבל

Flytrex Aviation
החברה נוסדה בשנת 2013 על ידי עמית רגב ויניב בש, והושקעו בה עד כה 10.5 מיליון דולר. הרחפנים שלה מיועדים למשימות הובלה. החברה מפתחת מודול סלולרי אשר יאפשר למפעיל לשלוט ממרחקים בכל רחפן, בעזרת מכשיר בקרה נייד. הרחפנים מסוגלים להעביר חבילות, ללא ירידה לקרקע, בעזרת חוט מתנתק. בספטמבר 2018 הפכה החברה לשותפה עם חברתNorth Dakota Walk Golf Course, אשר מביאה מזון לשחקני גולף במגרשים.

SkyX
החברה נוסדה בשנת 2017 על ידי דידי הורן והושקעו בה 125 אלף דולר. בחברה מפתחים טכנולוגיה שמתאימה רחפנים מסחריים קיימים לבצע ריסוס בשטחים חקלאיים. הרחפנים יכולים גם לצלם תמונות ולאסוף נתונים של פני הקרקע, של גידולים ושל מזיקים. כל זאת, כדי להגיע למקסם את התועלת של הכלי.

Civdrone
החברה נוסדה בשנת 2018 על ידי תום ישורון וליאב מולר והושקעו בה עד כה 450 אלף דולר. Civdrone מפתחת מתקן מתנתק אשר מאפשר לרחפנים מסחריים קיימים לבצע מדידות וסימון של מכונות באתרי בנייה. רחפן שמצויד בתפסן ובתוכנה של Civdrone, יוכל גם לחקור את השטח בעזרת איכון לווייני (GPS), וגם לתקוע יתדות, ללא נוכחות של מפעיל באתר. כל יתד של הרחפן, תסומן בקוד, אשר ייתן לצוות הבנייה את המיקום המדויק ואת ההוראות לגביו.

Airobotics
החברה נוסדה בשנת 2014 על ידי רן קראוס ומאיר קלינר, והושקעו בה 101 מיליון דולר. חברת Airobotics מפתחת רחפנים אוטומטיים שמסוגלים לבצע משימות ביטחון במפעלים, בתי זיקוק ואתרי כרייה. הרחפנים ממריאים מארגז גדול ומיוחד, שמעוצב כמשטח נחיתה. משם הם יוצאים לביצוע משימותיהם וחוזרים אל המנחת לצורך טעינה, אחסנה, או החלפה של מצלמה או חיישן.

התעשייה האווירית
בשנה שעברה הכריזה התעשייה האווירית על "הרחפן המתאבד" שלה, שנקרא בשם "רותם". רחפן זה משתש ברימון רסס כדי לתקוף ולהשמיד מטרות אויב בקרב. הוא מופעל בעזרת מנוע חשמלי שקט ומשדר תמונות באיכות גבוהה אל מכשיר טאבלט. הטאבלט מאפשר למפעיל לשלוט במצב ולהינעל על כל מטרה, מטווח ביטחון של 9.5 קילומטרים.