סקירת שוק הגרעינים

    מחבר:
  • עדי פנחס

15/04/2019
תמונת המלאים בארה"ב, שהתקבלה בשבוע שעבר, דומה מאוד למצב בעולם וממשיכה להיות טובה, דבר ששומר את רמת המחירים נמוכה בשלב זה. ההנחה היא שעד שלא ייחתם הסכם רשמי ונקבל נתונים על יצוא משמעותי מארה"ב לסין, לא נראה תיקון משמעותי של המחיר כלפי מעלה.

שוק הגרעינים ממשיך להתנהל ב"שקט יחסי" בתוך טווח מסחר צר, שמלווה אותו מתחילת החודש. דו"ח ההיצע והביקוש העולמי שפרסם ה-USDA בשבוע שעבר הצביע על מלאים גבוהים מעט מהצפי בתירס והחיטה וקטנים מעט מהצפי בסויה (על אף שמדובר בשיא כל הזמנים). לכאורה, דו"ח שהיה צפוי ללחוץ את המחירים כלפי מטה, אך השוק חשב אחרת, ולמעשה, יצא מרמות השפל ועלה בסיום היום. את השבוע שעבר סיים השוק כמעט ללא שינוי. השבוע יהיה שבוע מסחר קצר, כאשר ביום שישי יחגגו במקביל אלינו בארה"ב ובעולם הנוצרי את "יום שישי הטוב" (פסחא) והשווקים יהיו סגורים.

שוק הגרעינים ממשיך לקבל חדשות טובות בצד ההיצע, אך, מנגד, ההצפות והגשמים באזורי הזריעה, כמו גם שלג לא אופייני לתקופה באזורי גידול החיטה, מספקים תמיכה מסוימת לשוק ועשויים לייצר עליות בהמשך. המגעים בין ארה"ב לסין נמשכים, כאשר בסוף חודש הבא נהיה כבר שנה בתוך "מלחמת הסחר".

בגזרת המאקרו, המומנטום החיובי שליווה את שוקי המניות ברבעון הראשון נמשך. הדמוקרטיה הגדולה בעולם, הודו, יוצאת לבחירות השבוע, כאשר למעלה מ-900 מיליון בעלי זכות הצבעה ייתנו, ככל הנראה, לנשיא המכהן מודי כהונה נוספת. אם בישראל התלוננו על הזמן שלוקח לקבל תוצאות, בהודו ייקח להם למעלה מחודש. את התוצאות נדע ב-25 במאי, ובמידה שתהיה הפתעה, יכולות להיות לא מעט משמעויות בכלכלה בעלת קצב הצמיחה הגבוה בעולם כיום.

באירופה אין חדש תחת השמש. אם לא תושג דחייה השבוע, הבריטים יוציאו אל הפועל את ה"ברקזיט" ביום שישי הקרוב ויסיימו בכך 46 שנות חברות באיחוד האירופאי. יציאה מהסוג הזה עלולה לטלטל את השווקים, כך שבשלב ראשון, הצפי הוא לדחייה בכחצי שנה נוספת, עד להסדר עם האיחוד האירופאי.

מחיר הנפט ממשיך אף הוא בנסיקה, אחרי שמלאי הדלק בארה"ב ירד לשפל של ארבעה חודשים, בדיוק לפני עונת הנסיעות החמה. אופ"ק הודיעה שייתור הנפט העולמי קטן ב-534 אלף חביות ליום במהלך מרץ. חבית מסוג WTI נסחרת הבוקר ברמת 60.70 דולר, וחבית מסוג ברנט נסחרת ב-71.40 דולר.

התירס נסחר הבוקר ב-363 סנט לבושל, לאחר שבשבוע שעבר, לפני פרסום הדו"ח, כבר נגע בשפל לשנה זו של 355 סנט לבושל. הספקולנטים הוסיפו הימורים על ירידות לפני פרסום הדו"ח והגיעו עם כ-140 אלף חוזים בשורט. כאמור, המלאים בארה"ב ובעולם טובים (בנטרול סין קצת פחות), אך עונת גידול ארוכה לפנינו, שמתחילה קצת ברגל שמאל. מכלול הנתונים, שכולל היצע גבוה אל מול בעיות מזג אוויר, ספקולנטים, מחירי אנרגיה גבוהים וסיכוי להסדר במלחמת הסחר, מצביע על סיכויים גדולים יותר לעליות מחירים במהלך הרבעון.

החיטה נסחרת הבוקר ב-432.5 סנט לבושל, כאשר היא הסחורה שאיבדה הכי הרבה מערכה מתחילת השנה. חיטת שיקגו נסחרת ב-463 סנט לבושל. חיטת הים השחור נסחרת ביציבות באזור 224 דולר לטון. המלאים העולמיים ובארה"ב ממשיכים להיות גבוהים. המצרים הזמינו חיטה מרומניה ואוקראינה במכרז האחרון. הספקולנטים עדיין בהימור על ירידות של כ-19 אלף חוזים בקנזס וכ-45 אלף חוזים בשיקגו.

הסויה נסחרת הבוקר ב-899 סנט לבושל, לאחר שירדה בכ-4 סנט בשבוע שעבר. כוספת סויה מתקרבת שוב לרמת 310 דולר לטון. שמן הסויה נסחר הבוקר ב-28.9 סנט לפאונד. הסויה תאבד שטחי מזרע השנה בשיעור גבוה מההערכות קודמות, על רקע המלאים הגבוהים. הדו"ח סיפק מעט אופטימיות לחקלאי הסויה לאור ירידה גבוהה מהצפוי במלאי, אם כי יש לזכור שעדיין מדובר במלאי שיא. הסויה ממתינה להתקדמות קונקרטית במו"מ עם סין. הספקולנטים בשורט של כ-80 אלף חוזים בפולי סויה, לעומת לונג של 23 אלף חוזים בכוספה ופוזיציה ניטרלית בשמן.

לסיכום, תמונת המלאים בארה"ב, שהתקבלה בשבוע שעבר, דומה מאוד למצב בעולם וממשיכה להיות טובה, דבר ששומר את רמת המחירים נמוכה בשלב זה. ההנחה היא שעד שלא ייחתם הסכם רשמי ונקבל נתונים על יצוא משמעותי מארה"ב לסין, לא נראה תיקון משמעותי של המחיר כלפי מעלה. עונת הזריעה בארה"ב מתחילה ברגל שמאל, עם הצפות בשטחי הזריעה, דבר, שככל הנראה, יגרום לעיכוב ולפרמיה מסוימת במחיר. העובדה שהספקולנטים בשורט גדול על השוק והמגעים בין ארה"ב לסין מתקדמים יכולה לייצר היפוך מגמה כלפי מעלה בהמשך הרבעון. מומלץ להיערך לתרחיש זה בהתאם.

כאמור, שבוע המסחר יסתיים ביום חמישי, כך שליל הסדר צפוי להיות שקט עבור אלו בינינו שחיים את השוק מקרוב.