עדכון קצר – מאקרו ושוק הגרעינים

6/11/2018
חודש אוקטובר, שהסתיים בשבוע שעבר, היה מהתנודתיים שחווינו בשנים האחרונות, הן בשווקים הפיננסיים, הן בשוקי הסחורות והן בזירה הגיאופוליטית.

מדדי המניות בארה"ב, שקבעו שיא כל הזמנים בספטמבר, עשור בדיוק לאחר נפילתה של לימן ברהדרס והמשבר הפיננסי, ירדו בחדות במהלך אוקטובר, ולמעשה מחקו קרוב ל-10% מהשיא. בשבוע שעבר, עם תחילת חודש נובמבר, זינקו המדדים על רקע הצהרות אופטימיות של טראמפ לגבי שיחות חיוביות עם סין ופגישה עם נשיא סין בשולי ועידת 20G בסוף החודש.

התחזקות הדולר, מלחמת הסחר וחשש מכלכלות המדינות המתפתחות הזכירו לחלק מהאנליסטים את משבר שנת 1998, בו קרסו הכלכלות של המדינות המתפתחות ויצרו טלטלה בשווקים. הטלטלטה לא פסחה על מחיר הנפט, שהגיע לשיא של ארבע שנים במהלך ספטמבר ונמצא כרגע בשפל של שישה חודשים. חבית מסוג WTI נסחרת הבוקר ב-62.70 דולר, כמעט 15 דולר מתחת למחירה בספטמבר, וחבית מסוג ברנט נסחרת ב-72.40 דולר, לאחר שכבר הגיעה ל-87 דולר בספטמבר! הסנקציות על איראן יחלו באופן רשמי היום וטראמפ, בסגנונו המיוחד, דאג לתת פרומו בדמות "משחקי הכס" בשבוע שעבר. העובדה שארה"ב התירה לשבע מדינות להמשיך לרכוש נפט מאיראן באופן זמני, ובמקביל, סעודיה הגיעה לשיא בתפוקת הנפט שלה (מישהו זוכר את חשוקוג'י?) לחצו את מחירי הנפט למטה והפיגו הרבה מהחששות של לפני מספר חודשים, כשדווח על החזרת הסנקציות.

הדולר התחזק משמעותית באוקטובר והגיע לשיא של שנתיים מול היורו, על רקע העלאת הריבית השלישית השנה בארה"ב והחוסן שמפגינה הכלכלה האמריקאית. נתוני התעסוקה בארה"ב, שפורסמו ביום שישי, הצביעו שוב על 3.7% אבטלה, הרמה הנמוכה ביותר מזה 50 שנה!

בברזיל ניצח מועמד הימין בולסונרו את הבחירות באופן סופי והבטיח, בין השאר, להילחם בשחיתות ובפשע ולשפר את הכלכלה הברזילאית המדשדשת (וכן הוא גם הבטיח להזיז את שגרירות ברזיל לירושלים). לא סתם זכה בולסונרו לכינוי טראמפ הברזילאי. הריאל התחזק משמעותית במהלך אוקטובר ומחירי סחורות כמו סוכר וקפה, שברזיל מובילה את הגידול העולמי שלהן בפער גדול, זינקו בחדות.

הבנקים בסין חתכו את יחס הדרישה לביטחונות במהלך בסוף אוקטובר, לאור השפל בין 10 שנים ביואן וההאטה הכלכלית. הסינים סובלים ממלחמת הסחר הרבה יותר ממה ששיערו מלכתחילה. ובאירופה עדיין דנים בברקזיט.

שבוע מעניין לפנינו, כאשר מחר ייערכו בחירות האמצע בארה"ב, בהן צפויים הדמוקרטים לזכות בראשות בית הנבחרים, וככל הנראה, למרר את חייו של טראמפ. הרפובליקנים ישמרו את הרוב בסנאט, מה שלא יאפשר לדמוקרטים לממש שאיפתם להדיח את טראמפ. במקרה של הפתעה, בה ינצחו הדמוקרטים בסנאט, צפויה טלטלה לא קטנה בשווקים.

שוק הגרעינים גילה ומגלה יציבות יחסית, על אף הטלטלות בשווקים. ביום חמישי הקרוב בשעה 19:00 שעון ישראל יפרסם ה-USDA את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי.

התירס, שהוסיף לערכו 3.50 סנט בשבוע שעבר, נסחר הבוקר ב-372 סנט לבושל. התירס עלה במהלך אוקטובר בכ-2% בסיכום חודשי, והתחיל את נובמבר במומנטום חיובי, על רקע השיחות עם סין וההערכות שהדו"ח ביום חמישי הקרוב צפוי להוריד את ההערכת היבול מעט. הדו"ח הקודם, באוקטובר, הוריד את הערכת היבול ומלאי התירס מההערכה של ספטמבר, וההיסטוריה מלמדת שברוב הגדול של המקרים שהדבר קרה, ה-USDA הוריד את ההערכה שלו פעם נוספת גם בנובמבר. ייתכן שהדבר כבר מתומחר בשוק, אבל הסוחרים בינתיים מוסיפים פרמיית סיכון, למרות שהשוק בפיזיקל עדיין נמוך, בין השאר, לאור ,ההתחזקות הדולר. מבחינה טכנית, מחיר התירס יושב בדיוק על ממוצע 100 הימים האחרונים (372 סנט לבושל) וחצייה של הרמה הזו היא בדרך כלל סימן שורי עבור הספקולנטים. התמיכה של השוק היא באזור 362, כאשר ההתנגדות היא באזור 380. הספקולנטים בלונג של 37 אלף חוזים על תירס.

החיטה הקשה (קנזס) נסחרת הבוקר ב-505.5 סנט לבושל. חיטת שיקגו נסחרת ב-510.5 סנט לבושל, לאחר שהוסיפו לערכן כארבעה סנטים בשבוע שעבר. החיטה נסחרה בטווח מסחר צר במהלך אוקטובר, ברמות שבין 520 ל-530. חשש מירידת היצוא מרוסיה והעובדה שאוסטרליה וקנדה צפויות להציג השנה יבול קטן בלמעלה מ-10% לעומת השנה שעברה תמכו במחירים. בסוף אוקטובר, שר החקלאות הרוסי הגדיל את ההערכות היצוא של רוסיה ונתן את האות לתיקון אגרסיבי בבורסה, והמחירים נפלו עד כדי 480 סנט לבושל בשפל. לקראת סוף החודש תיקנו קצת המחירים, כאשר חיטת קנזס סיימה את החודש בירידה של 3.5% וחיטת שיקגו איבדה כ-1.7% מערכה. בשוק הפיזי, הפרמיות פיצו על הירידה במחיר, ולמעשה, מחיר היבוא לישראל לשנה הבאה נמצא בשיא של מספר שנים. הספקולנטים מהמרים על עליות בחיטה הקשה, עם כ-19אלף חוזים בקנזס, לעומת שורט של 37 אלף חוזים בשיקגו.

הסויה נסחרת הבוקר ב-887 סנט לבושל, לאחר שהוסיפה כ-30 סנט לערכה בשבוע שעבר, כוספת סויה נסחרת הבוקר ברמת 311 דולר לטון, לאחר שעלתה ב-3.7 דולר בשבוע שעבר. השמן נסחר ב-28.20 סנט לפאונד, ללא שינוי מהשבוע שעבר. דו"ח ה-USDA ביום חמישי יצביע על שיא כל הזמנים ביבול הסויה בארה"ב, דבר שככל הנראה מתומחר כבר בשוק. הסויה וכוספת סויה איבדו כ-0.84 ו-0.77% מערכן באוקטובר. השמן ירד ב-3.4%. הציוץ של טראמפ בשבוע שעבר לגבי המגעים עם סין, נתן דלק למחירי הסויה. הסוחרים בונים על פגישה בין טראמפ לנשיא סין בשולי ועידת ה-20G בסוף נובמבר, שאולי בה יגיעו להבנות. כל פשרה צפויה לתת רוח גבית למחירי הסויה, ה-DDG, השמן והאתנול. הספקולנטים בשורט של כ-105אלף חוזים על הפולים ושורט של כ-14 אלף חוזים על שמן, לעומת לונג של כ-70 אלף חוזים על כוספת סויה.

לסיכום, נובמבר נפתח במומנטום חיובי בשוק הגרעינים על רקע אופטימיות מסוימת בחזית מלחמת הסחר. הדו"ח ביום חמישי הקרוב יכתיב את המשך המגמה, כאשר ככל שנתקרב ליום חמישי, תגבר התנודתיות. דו"ח דומה לחודש שעבר ימשיך לספק תמיכה לשוק, ובכל אופן, העליות תהיינה מוגבלות לאור המלאים הגדולים, בעיקר בסויה. ביום שאחרי הדו"ח, הפוקוס בגרעינים יעבור מארה"ב לדרום אמריקה, שם הזריעה בעיצומה. אירועי המאקרו כגון הבחירות בארה"ב, הסנקציות והמגעים בין ארה"ב לסין, עשויים לייצר תנודתיות בכלל השווקים.

**ארה"ב עברה אף היא לשעון חורף, כך שההפרש חוזר להיות רגיל ושוק הגרעינים ייסגר ב-21:15 שעון ישראל.