סקירת שוק הגרעינים

    מחבר:
  • עדי פנחס

05/08/2019 חודש יולי שהסתיים בשבוע שעבר, היה חודש מלא תהפוכות בשוק הגרעינים, על רקע שיפור במזג האויר,  החמרה במלחמת הסחר והתחזקות הדולר. בסיכום חודשי ירדו מחרי הגרעינים לשפל של בין 8 ל 10 שבועות. 

התירס וכוספת הסויה ירדו ב כ4.75% בסיכום חודשי, פולי סויה ירדו בכ4%, החיטה הקשה (קנזס) ירדה בכ6.5% כשלמעשה הפער במחיר (ללא פרמיה) בין חיטה קשה ארה"ב לבין חיטת ים שחור הוא בשיא כל הזמנים כ40$ לטון.

בגזרת המאקרו , הטונים בין ארה"ב לסין מחריפים , כאשר טראמפ מכריז ביום חמישי האחרון על הטלת מכסים חדשים על סחורות סיניות בשווי 300 מליארד דולר והסינים מבטיחים להגיב. הצהרות טראמפ גררו את המדדים בוול סטריט (ובעולם) לירידות חדות ולשבוע הגרוע ביותר מתחילת השנה. וכל זאת שבוע בלבד אחרי שהמדדים קבעו את שיא כל הזמנים. גם הורדת הריבית בארה"ב ברבע אחוז ,לאחר למעלה מעשור והצהרות הנגיד פאוול תרמו לאוירה העכורה בשווקים, בעיקר לאור ההסברים המפותלים שנתן הנגיד למהלך. בסיןהיואן בשפל של קרוב לעשור והמדדים אף הם מגיבים בירידות חדות.

בוריס ג'ונסון מונה לראש ממשלת בריטניה במקומה של מיי.  בחירתו גררה את השטרלינג הבריטי לשפל של למעלה משנתיים, שכן הוא הבטיח לצאת מהאיחוד האירופאי עד סוף אוקטובר גם ללא הסכם, דבר שרבים רואים בו פוטנציאל לקטסטרופה כלכלית בבריטניה ואירופה בכלל.

 מחירי הנפט עלו במהלך יולי לאור המתיחות במפרץ הפרסי ושבו להסחר באיזור ה 60$.  הצהרת טראמפ גררה את הנפט ביום חמישי לירידות חדות שתקונו בחלקן במסחר ביום שישי. חבית WTI נסחרת הבוקר באיזור  55$ כאשר חבית מסוג ברנט נסחרת באיזור  $61

התירס ממשיך לרדת עם פתיחת מסחר הלילה בארה"ב ונסחר ב394 סנט לבושל, לאחר שירד ב15 סנט בשבוע שעבר.

דו"ח האיכויות והתפתחות היבול הצביע על כך ש  58%  מיבול התירס הוא בדירוג טוב עד מצויין לעומת צפי ל 57% וממוצע רב שנתי של כ70% בשלב זה. התפתחות התירס מפגרת אף היא לאור הזריעה המאוחרת. מזג האויר מוסיף להשתפר וייתכן שנראה שיפור נוסף באיכויות בדו"ח שיפורסם היום ובהמשך. התירס שבר רמות תמיכה בשבוע שעבר וירד בחדות ביום חמישי מתחת לרמת ה 400 סנט לבושל לראשונה מאז תחילת יוני. המחיר נראה בשלב זה אטרקטיבי , אך הלחץ מבחוץ ימשיך ככל הנראה להשפיע ולדחוף המחיר למטה, כאשר התמיכה החזקה נמצאת ברמת 380סנט לבושל.

הספקולנטים ממשיכים להיות בלונג (הימור על עליות ) ובשילוב חוזים ואופציות מחזיקים כ320 אלף חוזים! לאחר שצמצמו מרמה קרובה ל 400 לפני כשבועיים.

החיטה נסחרת הבוקר ב 416 סנט לבושל לאחר שאיבדה 10 סנט בשבוע שעבר . חיטת שיקגו נסחרת ב 490 סנט לבושל לאחר שאיבדה כ5 סנט בשבוע שעבר. הקציר בארה"ב, התחזקות הדולר והירידה במחירי התירס המשיכו להכביד על מחירי החיטה. דו"ח האיכויות של חיטת האביב   מהשבוע שעבר הראה ש 73% ממנה בדירוג טוב עד מצויין, מעט מתחת לצפי. קציר חיטת החורף עדיין בפיגור ועומד על 75% לעומת 86% ממוצע רב שנתי בתקופה זו. חיטת ים שחור נסחרת באיזור  197$ לספטמבר . חיטת מאטיף עומדת על כ173 יורו לטון. עושה רושם שהחיטה ירדה חזק מהצפי כאשר גם הירידות בתירס וגם התחזקות הדולר דחפו את השוק למכירת יתר. .הספקולנטים בהימור קטן עדיין על עליות בחיטת שיקגו של כ 13 אלף חוזים וכחמשת אלפים חוזים בקנזס.

סויה נסחרת הבוקר ב 850 סנט לבושל לאחר שירדה בכ 33 סנט בשבוע שעבר. כוספת סויה נסחרת הבוקר ב294 דולר לטון לאחר שאיבדה כ6$  מאז השבוע שעבר . שמן הסויה נסחר הבוקר ב 28סנט לפאונד ומגלה יציבות יחסית לאור הירידה במחירי הכוספה . יבוא הסויה מארה"ב לסין עדיין בשפל וזוהי אחת הסיבות להתחדשות מלחמת הסחר והטחת ההאשמות של טראמפ בסינים (התחייבו לייבא סחורות חקלאיות אמריקאיות ולא עשו כך). שפעת החזירים שממשיכה ביתר שאת בסין מכבידה אף היא על הביקושים.  השיפור במזג האויר אמור להטיב עם היבולים, היום נקבל עידכון נוסף.

דו"ח האיכויות הצביע על 54%  מהסויה בדירוג טוב עד מצויין , בהתאם לההערכות אך נמוך מהממוצע הרב שנתי. התפתחות הסויה עדיין מאחור לאור הזריעה המאוחרת. הספקולנטים בשורט בסויה ברמת 40 אלף חוזים, אך נייטרליים בכופסה ובשמן.

לסיכום

שיפור במזג האויר, החרפה במלחמת הסחר וספוקלנטים שהימרו על עליות , גררו תיקון מחירים חד במחירי הגרעינים בשבועיים האחרונים. השוק מתקרב למצב "מכירת יתר" ( ירד חזק מידי בטווח קצר) וגופי המסחר הגדולים שעדיין מאמינים שמצב התירס גרוע מההערכות קודמות ניצלו את ירידות המחירים ביום שישי וקנו קדימה. ייתכן ויש בידי הנתון הזה יכולת לגרור את השוק שוב לעליות, אך בהתחשב במכלול הגורמים הדבר הבטוח היחיד הוא המשך התנודתיות. המשתמשים הסופיים ימשיכו לנצל את הירידה במחיר לסגירות קדימה, אך חשוב לנהל סיכונים ולהגן מהמשך ירידות.

ביום שני הבא, ה 12 לאוגוסט נקבל עידכון (הערכה מחודשת) מה USDA לגבי שטחי הזריעה בארה"ב. כמו כן יפרסם הUSDA את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי, בו נראה כיצד מזג האויר באירופה השפיע על ההיצע וכיצד שפעת העופות בסין, מלחמת הסחר וההאטה הכלכלית משפיעה על הביקושים. הדו"ח ייתן כיוון להמשך הקיץ. עדכונים וההערכות נוספות יישלחו לקראת פרסום הדו"ח.