סקירת שוק הגרעינים

12.3.2019
ביום שישי האחרון פרסם משרד החקלאות האמריקאי את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי. הגרעינים הגיעו אל הדו"ח ברמת המחירים הנמוכה שלהם מתחילת השנה ונשארו באותה רמה גם לאחר הדו"ח

מאת: עדי פנחס, קומודקס

ביום שישי האחרון פרסם משרד החקלאות האמריקאי את דו"ח ההיצע והביקוש החודשי, הנתונים מופיעים למטה. הדו"ח היה דומה להערכות המוקדמות ולא השפיע על השוק באופן מיוחד. הגרעינים הגיעו אל הדו"ח ברמת המחירים הנמוכה שלהם מתחילת השנה ונשארו באותה רמה גם לאחר הדו"ח. על אף מזג אוויר יבש בברזיל, היבול שם לא עודכן כלפי מטה כפי שצפו האנליסטים וייתכן שהעדכון יגיע רק בחודש הבא.

ה-USDA הקטין את הערכות הייצוא של התירס והשימוש באתנול, ובמקביל, הקטין את הערכת המלאי העולמי. בסויה, כצפוי, המלאי יעלה, לאחר שהיבוא של סויה מסין צנח לשפל של ארבע שנים בפברואר. מלאי החיטה העולמי צפוי לרדת, אם כי לא בשיעור שהעריכו האנליסטים לפני כן, ואילו מלאי הסויה העולמי צפוי לעלות בעיקר לאור המלאים הגדולים בארה"ב.

תנועת השוק בשלב זה תכתיב כמה שטחי זריעה יוקצו בארה"ב לתירס והסויה. דו"ח הערכות שטחי המזרע יתפרסם ב-29 במרץ.

השוק ימשיך לעקוב אחרי התקדמות המגעים בין סין לארה"ב וההערכה היא שנראה את סין חוזרת לקנות סויה מארה"ב, אבל לא רק. ההערכות הן שסין תרכוש כמות גדולה מאוד גם של תירס וחיטה, דבר שעשוי להרים חזרה את המחירים שנמצאים, כאמור, בנקודת השפל ל-2019. הגרעינים, שנמצאים במצב "מכירת יתר", ירדו חזק ומהר מדי והעובדה שהספקולנטים מהמרים על ירידות יכולה בפני עצמה ליצור היפוך מגמה מהיר במידה ונקבל טריגר מכיוון מלחמת הסחר או מזג האוויר.

עם פתיחת שבוע המסחר, מחיר התירס 366 סנט לבושל, החיטה נסחרת ב-428.5 בקנזס ו-438.5 סנט לבושל בשיקגו, שפל של 14 חודשים. הסויה נסחרת ב-894 סנט לבושל, כוספת סויה נסחרת ב-303.5, שמן סויה ב-29.50.

בגזרת המאקרו, חוו המדדים בוול סטריט את השבוע הקשה שלהם ביותר מתחילת השנה, כשאיבדו כ-2% מערכם, על רקע ההאטה בסין, שם מדד שנגחאי איבד כ-4.4% מערכו רק ביום שישי האחרון. היצוא מסין ירד בפברואר בלמעלה מ-20%, כשמלחמת הסחר נותנת למעשה את אותותיה. נתוני התעסוקה בארה"ב היו פחות מהצפי, יחד עם זאת, שיעור האבטלה ירד ל-3.8% (אבטלה טבעית). היורו ירד בחדות ביום חמישי, לשפל של ארבעה חודשים, לאחר שהנגיד האירופאי דחה את העלאת הריבית ביבשת ל-2020 (בניגוד להערכות כי זה ייעשה עוד השנה), והנמיך את תחזית הצמיחה ביבשת.

מחיר חבית נפט WTI ממשיך להיות יציב, באזור 56.50 דולר, כשחבית מסוג ברנט נסחרת בכ-10 דולר יותר.

שימו לב! בארה"ב עברו לשעון קיץ. המסחר במניות והסחורות ייפתח וייסגר שעה אחת קודם לפי שעון ישראל וזאת עד למעבר לשעון קיץ אצלנו ב-29 במרץ.

דו"ח ההיצע והביקוש של ה-USDA - מרץ 2019
דו"ח ההיצע והביקוש של ה-USDA – מרץ 2019